FIOD publiceert jaarverslag 2024

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) publiceerde onlangs haar jaarverslag over 2024. De publicatie biedt een uitgebreid overzicht van de prestaties, ontwikkelingen en prioriteiten van de dienst in een tijd waarin financiële en fiscale criminaliteit steeds complexer, internationaler en digitaler wordt. In deze blog vatten we de belangrijkste bevindingen samen en maken we – waar mogelijk – een vergelijking met het voorgaande jaar.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Geen Nederlands verschoningsrecht voor Belgische belastingadviseur: rechter mag Belgische inbeslagname niet toetsen

Rechtbank Oost-Brabant 2 mei 2025, ECLI:NL:RBOBR:2025:2544

Een Belgische belastingadviseur dient een klaagschrift in tegen de inbeslagname van documenten tijdens een Belgische doorzoeking op verzoek van Nederland. Hij beroept zich op het Belgische verschoningsrecht. De rechtbank Oost-Brabant oordeelt dat de rechtmatigheid van de Belgische uitvoering van het EOB niet aan de Nederlandse rechter ter toetsing voorligt. Enkel bij een onherroepelijke vaststelling van onrechtmatigheid in België zou dit anders zijn. De rechtbank wijst erop dat belastingadviseurs in Nederland geen verschoningsrecht hebben. Het beklag wordt ongegrond verklaard.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EOM stelt beroep in bij Hof van Justitie van de EU tegen weigering van de Europese Rekenkamer om mee te werken aan strafrechtelijk onderzoek

Op 10 februari 2025 heeft het Europees Openbaar Ministerie (EOM) een beroep ingesteld bij het Hof van Justitie van de Europese Unie, op grond van artikel 263, lid 4, VWEU, tegen het besluit van de Europese Rekenkamer om een verzoek van het EOM te weigeren. Dit verzoek betrof het toestaan dat een aantal medewerkers van de Rekenkamer zouden getuigen in een lopend strafrechtelijk onderzoek. De samenvatting van het beroep is vandaag gepubliceerd in het Publicatieblad.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Crossing boundaries

The European Union's stance on the extraterritorial reach of its sanctions has evolved recently, particularly in response to the need to prevent circumvention of restrictive measures against Russia. This article examines the legal basis and challenges associated with the "Best Efforts" obligation and the "No Re-export clause". While these provisions impose contractual and compliance obligations on EU-based companies, they also raise questions about their extraterritorial enforcement, legal consistency, and the potential for legal challenges before EU and international courts. By analyzing the intersection between EU sanctions laws, international jurisdiction principles, and corporate liability, this article explores how these new measures might be challenged and what legal arguments could be used to contest their enforcement beyond EU borders.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: EU Sanctions Compliance in the Global Context: What Are Best Efforts Obligations?

European Union ("EU") sanctions compliance has gone global. Since the beginning of Russia's full-scale invasion of Ukraine in February 2022, the EU has continuously expanded the substantive and geographic reach of its restrictive measures in innovative and unprecedented ways. Among these latest innovations is a requirement, now enshrined in several EU sanctions regulations concerning Russia and Belarus, for legal and natural persons subject to EU law ("EU operators") to undertake their best efforts to ensure that any entity that they own or control outside the EU do not undermine EU sanctions against Russia and Belarus. This obligation is commonly referred to as the "best efforts" clause or requirement. 

Read More
Print Friendly and PDF ^