De overheid wil informatie op internet over burgers gebruiken voor de uitvoering van toezicht en handhaving. Het gaat om het verzamelen van persoonsgegevens via zogeheten open source intelligence onderzoek (OSINT). Dat blijkt uit diverse wetgevingsvoorstellen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ziet grote risico’s voor mensen.
Het Openbaar Ministerie heeft met twee bestuurders van een Noord-Nederlands detacheringsbureau transactieovereenkomsten gesloten, waardoor verdere strafvervolging wordt voorkomen. De verdachten betalen een geldsom van 100.000 euro en zullen 120 uur onbetaalde arbeid verrichten. Daarmee wordt een langlopend onderzoek naar belastingfraude beëindigd.
Het rapport laat zien dat het aantal meldingen over sociale onveiligheid bij de gemeente Amsterdam sterk is toegenomen, terwijl er nauwelijks onderzoeken worden gestart. Medewerkers ervaren het meldsysteem als onduidelijk en krijgen vaak weinig tot geen terugkoppeling, wat leidt tot onzekerheid en wantrouwen. Vooral meldingen over leidinggevenden lopen vast doordat zij vaak zelf worden betrokken bij de oplossing. Het geldende onderzoeksprotocol is vooral gericht op zakelijke integriteit en sluit onvoldoende aan op sociale-integriteitskwesties zoals pesten, intimidatie en discriminatie. Daardoor voelen melders zich niet beschermd en kan sociale onveiligheid voortduren. De ombudsman adviseert ingrijpende herziening, waaronder externe beoordeling van sociale-integriteitsmeldingen en een onafhankelijke integriteitscommissie.
Advocaat-generaal Van Wees adviseert de Hoge Raad om de veroordeling van een Haagse oud-wethouder wegens schending van zijn geheimhoudingsplicht in stand te laten. De oud-wethouder had een vertrouwelijke e-mail doorgestuurd naar een partijlid dat geen functie bij de gemeente had. Zowel de rechtbank als het hof spraken hem vrij van ambtelijke omkoping, maar het hof achtte de schending van het ambtsgeheim bewezen. In cassatie klaagde de verdediging over de bewezenverklaring en beriep zich op noodtoestand, maar de AG vindt dat het hof beide punten zorgvuldig heeft beoordeeld. Volgens de AG bestond er geen rechtvaardiging om de geheimhoudingsplicht te doorbreken, ook niet om politieke redenen. De Hoge Raad doet naar verwachting uitspraak op 13 januari 2026.
Afgelopen vrijdag is de eerste tranche algemene maatregelen van bestuur onder het nieuwe Wetboek van Strafvordering in consultatie gebracht. Dit betreft onder meer het nieuwe Besluit strafbeschikkingen, de opvolger van het huidige Besluit OM-afdoening. De aanpassingen zijn vooral technisch en terminologisch, zonder inhoudelijke koerswijziging. De drie typen strafbeschikkingen – OM-, politie- en bestuurlijke strafbeschikkingen – worden nu expliciet benoemd. Structuur en bevoegdheden blijven ongewijzigd, maar de artikelen zijn hernummerd en geactualiseerd. Kleine wijzigingen, zoals het vervangen van “aanwijzingen” door “indicaties”, verduidelijken de toepassing. Het besluit moderniseert het bestaande stelsel en maakt het duidelijker en toekomstbestendig.
Gerechtshof ’s-Hertogenbosch, 23 oktober 2025, ECLI:NL:GHSHE:2025:2920
Een gemeentelijk ambtenaar werd ontslagen nadat bleek dat hij naast zijn 36-urige werkweek zonder toestemming als advocaat-stagiair werkte. Hij stelde dat dit ontslag samenhing met een melding van een misstand en beriep zich op de Wet bescherming klokkenluiders. Het gerechtshof oordeelde echter dat geen sprake was van een formele melding zoals bedoeld in de Wbk, zodat de klokkenluidersbescherming niet geldt. De combinatie van beide functies achtte het hof onverenigbaar en zonder toestemming verwijtbaar. Van ernstig verwijtbaar handelen was geen sprake, waardoor de ambtenaar recht houdt op een lagere transitievergoeding. De uitspraak van de kantonrechter werd grotendeels bekrachtigd.
Major scandals show the damage that organizational misconduct can do to society. Compliance officers play a crucial role in mitigating organizational misconduct. There is extensive empirical research on how such misconduct can effectively be prevented. However, little is known about compliance officers’ experiential knowledge and how this aligns with these scientific findings. Based on semi-structured interviews with compliance officers, this paper analyzes their experiential knowledge and its alignment with empirical research on a conceptual level and, moreover, on a substantive level by zooming in on two concepts: first, role modeling and leadership, and second, sanctions. It shows that none of the interviewed compliance officers believed in a quick fix for compliance: all identified a combination of concepts at play in mitigating misconduct.
De eerste tranche algemene maatregelen van bestuur (AMvB’s) onder het nieuwe Wetboek van Strafvordering is in consultatie gebracht. Deze vijftien besluiten vullen het nieuwe wetboek concreet in, met uitvoeringsregels over onder meer opsporing, strafbeschikkingen, heimelijke bevoegdheden en slachtofferrechten. Het gaat deels om nieuwe regels, deels om modernisering van bestaande besluiten zoals het Besluit OM-afdoening en het Besluit technische hulpmiddelen strafvordering. De AMvB’s vormen de brug tussen wetgeving en praktijk en moeten een uniforme toepassing binnen de strafrechtketen waarborgen. Reacties kunnen tot 31 januari 2026 worden ingediend via internetconsultatie.nl. Hiermee krijgt de modernisering van het strafprocesrecht haar eerste praktische invulling.
