De Belastingdienst gaat meer doen om de organisatie weerbaarder te maken tegen criminele ondermijning. Bijvoorbeeld door het oprichten van een eigen veiligheidsbureau, het verder verbeteren van de gebruikersregistratie - logging - van applicaties die door medewerkers van verschillende dienstonderdelen worden gebruikt en door het versterken van de screenen van eigen en extern personeel. Dat staat in de Kamerbrief over dit onderwerp van staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit & Belastingdienst) die vandaag naar de Tweede Kamer is verstuurd. In de brief wordt ook ingegaan op het aan de Kamer toegezegde onderzoeksrapport over het verbeteren van de weerbaarheid binnen de dienst door KPMG.
As the significance and understanding of compliance continues to grow with compliance now positioned as a strategic partner within organisations, the relationship between a business' risk management and Integrity/Compliance function becomes increasingly critical. This relationship plays a pivotal role in upholding organisational integrity, sustainability, and effective governance. Drawing insights from industry experience, real-world case studies, regulatory bodies and key US and European legislation, this article demonstrates the importance of a robust risk management strategy, in parallel with a well-designed compliance programme, in establishing effective processes and controls to achieve company objectives.
Volgens het verslag kunnen lobbyisten nog steeds onopgemerkt EU-wetgevers beïnvloeden. Het transparantieregister van de EU bevat informatie over wie er lobbyt bij de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad. Het register heeft positieve kenmerken en informeert burgers over de mogelijke invloed van lobbyisten. Volgens het verslag zijn er echter zwakke punten en hiaten in de informatie, waardoor het vaak niet duidelijk is welke lobbyactiviteiten er precies plaatsvinden in de drie grootste EU-instellingen. Bovendien kunnen lobbyisten bepaalde contacten leggen zonder zich eerst te moeten registreren.
Recent heeft de OESO de eerste editie van de Anti-Corruption and Integrity Outlook gepubliceerd. Dit rapport analyseert de inspanningen van de lidstaten om integriteit te handhaven en corruptie te bestrijden. Gebaseerd op gegevens van de Public Integrity Indicators analyseert het de prestaties van de integriteitskaders van landen, en onderzoekt hoe enkele van de belangrijkste uitdagingen voor regeringen vandaag de dag (waaronder de groene transitie, kunstmatige intelligentie en buitenlandse inmenging) de corruptie- en integriteitsrisico’s voor overheden vergroten. landen.
Rechtbank Midden-Nederland 9 april 2024, ECLI:NL:RBMNE:2024:2133
Dat sprake is van een voltooide omkoping staat echter niet in de weg aan een bewezenverklaring van de poging tot omkoping. De rechtbank overweegt dat tezamen met de voorbereiding, de poging een handeling is die in de tijd vooraf gaat aan de voltooiing van het delict. Aangezien de voorbereiding als strafbare gedraging kan bestaan naast het voltooide delict, neemt de rechtbank aan dat ook de poging als strafbare gedraging bestaat naast het voltooide delict. Ondanks het feit dat de omkoping van feit 2 is voltooid, kan het bewezenverklaarde daarom toch worden gekwalificeerd als poging. De rechtbank zal dit feit dan ook zo bewijzen dat sprake is van een strafbare poging tot omkoping, waarbij wordt vrijgesproken van het onderdeel van de tenlastelegging dat luidt ‘terwijl het misdrijf niet is voltooid’.
Rechtbank Limburg 5 april 2025, ECLI:NL:RBLIM:2024:1663
De rechtbank is van oordeel dat de schending van het ambtsgeheim een voortgezette handeling is van de computervredebreuk, omdat het ambtsgeheim is geschonden nadat door middel van computervredebreuk niet werkgerelateerde bevragingen zijn gedaan. De rechtbank houdt hiermee bij de afdoening van deze zaak rekening.
De wetgeving voor de opsporing, vervolging en berechting van ambtsdelicten door Kamerleden en bewindspersonen moet worden gemoderniseerd. De huidige (grond)wettelijke regeling is gedateerd en schiet ernstig tekort. De ministerraad heeft op voorstel van minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid en minister De Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met de voorbereiding van zowel een wetsvoorstel tot wijziging van de ‘gewone’ wet als een voorstel tot grondwetswijziging om de procedures bij de tijd te brengen.