Tot 54 maanden gevangenisstraf voor gewoontewitwassen van ruim 7 miljoen euro
/De rechtbank Gelderland veroordeelt vier mannen voor gewoontewitwassen van ruim € 7 miljoen, dat in de periode september 2019 tot en met februari 2021 wordt ontvangen en grotendeels wordt omgezet in goud, contanten en bitcoins. De 44-jarige hoofdverdachte uit Winterswijk krijgt 54 maanden gevangenisstraf en een geldboete van € 50.000 wegens zijn leidende rol. Drie medeverdachten van 78, 52 en 30 jaar stellen vennootschappen en bankrekeningen op hun naam ter beschikking en krijgen 30, 22 en 30 maanden gevangenisstraf, naast een meerjarig verbod om als bestuurder van een vennootschap op te treden. Het geld is afkomstig van Duitse, Oostenrijkse en Nederlandse particulieren en bedrijven en is volgens de rechtbank met misdrijven verdiend. De rechtbank wijst de vorderingen van het Openbaar Ministerie tot onmiddellijke gevangenneming en tot ongeanonimiseerde publicatie af.
Read More