De strafbeschikking in beweging: van dagvaarden tenzij, naar de strafbeschikking tenzij?

Eind februari kondigde het Openbaar Ministerie een nieuwe koers voor de strafbeschikking aan. Het Openbaar Ministerie gaat de mogelijkheden die de strafbeschikking biedt optimaal benutten door minder te dagvaarden en meer strafbeschikkingen op te leggen, zodat alleen die zaken bij de strafrechter terechtkomen waarin dat gelet op de ernst van het strafbare feit noodzakelijk is. De nieuwe koerswijziging heeft heel veel stof doen opwaaien. In deze bijdrage wordt de aangekondigde koerswijziging bezien in het licht van het doel van de wetgever bij de invoering van de strafbeschikking, de praktijk van de strafbeschikking tot nu toe en enkele toekomstige wijzigingen van de regeling van de strafbeschikking.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Herzieningsverzoek na afwijzing ontneming opnieuw zonder succes

Hoge Raad 27 mei 2025, ECLI:NL:HR:2025:815

De verdachte is eerder veroordeeld voor faillissementsfraude en schuldwitwassen en verzoekt opnieuw om herziening. Hij beroept zich op een recente uitspraak in een ontnemingszaak waarin de vordering tot ontneming is afgewezen. Volgens hem zijn de uitspraken tegenstrijdig en zou bij bekendheid met het lage benadelingsbedrag een lagere straf zijn opgelegd. De Hoge Raad oordeelt dat een beslissing in een ontnemingszaak geen bewezenverklaring is en dat een lagere opgelegde straf geen minder zware strafbepaling vormt. Beide gronden worden verworpen. De herzieningsaanvraag is kennelijk ongegrond en wordt afgewezen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De notaris als poortwachter bij financieel-economische criminaliteit: opheffen geheimhoudingsplicht?

Het Nederlandse notariaat waarborgt rechtszekerheid en rechtsbescherming in het economisch verkeer. Door transacties vooraf juridisch te verankeren, hebben notariële diensten bovendien een sterke preventieve werking. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) benadrukt dit in haar position paper van 21 mei 2025.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rekenkamer legt vinger op zere plek in rapport over strafrechtketen

De Rechtspraak herkent zich in de analyse van de Algemene Rekenkamer over het functioneren van de strafrechtketen. Dat zegt Henk Naves, voorzitter van de Raad voor de rechtspraak, in reactie op een verantwoordingsonderzoek van de Rekenkamer dat recent is verschenen. 'Het onderzoek legt de vinger op de zere plek en biedt waardevolle inzichten die ook de Rechtspraak kunnen helpen om haar rol binnen de strafrechtketen te versterken.' 

Verantwoordelijkheid

Henk Naves, voorzitter Raad voor de rechtspraak: 'De analyse van de Rekenkamer is grondig en legt bloot waar verbeteringen nodig zijn,' zegt Naves. 'Met behulp van de uitkomsten van dit onderzoek, wil de Rechtspraak zelfstandig en in samenwerking met onder andere het Openbaar Ministerie bij blijven dragen aan oplossingen voor knelpunten. Bijvoorbeeld op het gebied van doorlooptijden, digitalisering en het uitvoeren van beleids- en wetgevingsinitiatieven, waaronder de vernieuwing van het Wetboek van Strafvordering.' 

De Rechtspraak heeft de afgelopen jaren zelf en samen met de keten stappen gezet die ervoor hebben gezorgd dat er meer strafzaken zijn behandeld, stelt Naves. 'In het bijzonder zedenzaken en zaken over veelvoorkomende criminaliteit, zoals (winkel)diefstal, mishandeling en vernieling. Tegelijkertijd zien we, net als de Rekenkamer, dat er nog genoeg uitdagingen liggen.'

Verbeteren

‘De strafrechtketen staat al langere tijd onder druk, door een tekort aan rechters, maar ook door capaciteitsproblemen elders in de keten. Ook organisaties zoals de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) lopen regelmatig tegen de grenzen van hun kunnen aan. Iedereen binnen de strafrechtketen werkt met man en macht aan verbeteringen, maar er is vooral in samenwerking nog winst te behalen. 

Oplossingen

De Rechtspraak heeft vanwege de onafhankelijke positie in ons staatsbestel een bijzondere eigen verantwoordelijkheid om bedrijfsvoering en doorlooptijden aan te pakken, constateert ook de Rekenkamer. Bij deze staatsrechtelijke positie past echter niet de aanbeveling van de Rekenkamer om de minister per aanwijzing de Rechtspraak aan te laten sturen. Naves: ’Het weghalen van de regie bij de Rechtspraak past niet bij de scheiding der machten en draagt daarnaast ook niet bij aan oplossingen.’

De oplossing moet volgens de voorzitter van de Raad vooral vanuit de strafrechtketen zelf komen. ‘De samenwerking is er al, iedereen weet voor welke opgave we staan en is doordrongen van de maatschappelijke noodzaak. Voor de Rechtspraak geldt dat we moeten nadenken over hoe we ons tekort aan rechters over de verschillende rechtsgebieden heen mogelijk anders verdelen. Bijvoorbeeld met meer capaciteit op strafzaken die een hogere prioriteit hebben zodat ze sneller kunnen worden behandeld. Dat vinden we moeilijk, want voor ons is de mens achter elke zaak, ongeacht het rechtsgebied, van gelijk gewicht. Maar voor de samenleving is dat soms anders. Het rapport van de Rekenkamer helpt ons bij het vinden van gepaste oplossingen voor complexe problemen binnen de strafrechtketen.’

Print Friendly and PDF ^

Voorzieningenrechter College van Beroep voor het bedrijfsleven schorst last onder dwangsom voor het Dolfinarium

College van Beroep voor het bedrijfsleven 26 mei 2025, ECLI:NL:CBB:2025:314

De staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft een last onder dwangsom opgelegd aan het Dolfinarium omdat het Dolfinarium de voorschriften van haar dierentuinvergunning zou hebben overtreden. Het Dolfinarium heeft daartegen bezwaar gemaakt bij de staatssecretaris en tegelijkertijd aan de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven gevraagd om de last te schorsen tot op het bezwaar is beslist.

Read More
Print Friendly and PDF ^