Wetsvoorstel Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II aangenomen door de Tweede Kamer

Op 2 oktober 2025 is het wetsvoorstel Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II door de Tweede Kamer aangenomen. Een van de meest prominente wijzigingen betreft de uitbreiding van de bevoegdheden van de Financiƫle inlichtingen- eenheid (FIU-Nederland) binnen het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Luxe juwelier niet strafbaar voor betaling uit criminele gelden: werknemer vrijgesproken van witwassen

Gerechtshof Amsterdam 21 augustus 2025, ECLI:NL:GHAMS:2025:2629

Een verkoopmedewerker van een luxe juwelier in Amsterdam wordt verdacht van (gewoonte)witwassen vanwege de verkoop van sieraden voor ruim 500.000 euro aan een klant met crimineel verkregen geld. De facturen vermelden vennootschappen in plaats van de werkelijke koper. Het gerechtshof oordeelt dat de verdachte geen wetenschap had van de illegale herkomst van het geld. Ook vindt het hof het gebruik van andere namen op facturen in deze branche niet ongebruikelijk. De verdachte wordt volledig vrijgesproken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Conclusie AG over toerekening van strafbare gedragingen aan rechtspersonen

De zaak ECLI:NL:PHR:2025:946 draait om het feitelijk leiding geven aan door vier uitzendbureaus onjuist of onvolledig gedane aangiften loonheffing. Het hof stelde vast dat bij [F] en [G] nihilaangiften waren ingediend terwijl personeel werkte, en dat bij [B] en [D] werknemers wel op facturen voorkwamen maar niet op de verzamelloonstaten. Deze gedragingen werden aan de rechtspersonen toegerekend, waarbij opzet werd afgeleid uit de administratieve gang van zaken en de verdachte als feitelijk leidinggever fungeerde door zijn centrale rol. De cassatiemiddelen over aangiftebegrip, opzet en feitelijk leidinggeven falen volgens de procureur-generaal. Alleen de strafmotivering schiet tekort omdat het hof ook te weinig verloonde uren meenam in het benadelingsbedrag; de zaak moet daarom enkel voor straftoemeting worden teruggewezen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Tweede Kamer wil bevoegdheid FIU om transacties aan te houden uitbreiden naar alle meldingsplichtige instellingen

De Financial Intelligence Unit (FIU) kan in de toekomst mogelijk niet alleen banken, maar ook andere meldingsplichtige instellingen, zoals notarissen en advocaten, verzoeken om verdachte transacties te blokkeren. De Tweede Kamer heeft op 30 september 2025 het amendement van de leden Van Nispen en Mutluer aangenomen, dat deze uitbreiding van de FIU-bevoegdheid regelt. Het amendement maakt onderdeel uit van het wetsvoorstel Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Hypotheek- en vastgoedfraude: reactie kabinet op gezamenlijke paper KNB, NVB, SFH en politie

De Minister van Financiƫn reageerde op 2 september 2025 op een gezamenlijk paper van KNB, NVB, SFH en politie over hypotheek- en vastgoedfraude. Volgens de politie zijn meer dan 8.000 panden betrokken, wat grote financiƫle en maatschappelijke schade veroorzaakt. Het kabinet onderzoekt maatregelen zoals inkomensverificatie via de Belastingdienst, sterkere poortwachtersrollen voor KvK en notarissen en betere gegevensdeling. Veel voorstellen vereisen wetswijzigingen of een stevige wettelijke grondslag, bijvoorbeeld bij gegevensuitwisseling. De uitkomsten van het lopende FEC-onderzoek naar hypotheekfraude worden eind 2025 verwacht.

Read More
Print Friendly and PDF ^