Moet bewijsuitsluiting volgen van door Belastingdienst verkregen informatie als op dat moment (al) sprake is van een verdenking van een strafbaar feit?

Parket bij de Hoge Raad 14 oktober 2025, ECLI:NL:PHR:2025:1100

De A-G concludeert dat geen bewijsuitsluiting hoeft te volgen van informatie die de Belastingdienst verkreeg tijdens een boekenonderzoek. Een anonieme melding vormde onvoldoende basis voor een verdenking in de zin van art. 27 Sv, zodat geen cautie hoefde te worden gegeven. Het onderzoek bleef binnen de fiscale bevoegdheden en schond het nemo-teneturbeginsel niet. De verdediging onderbouwde niet welke verklaringen of documenten wilsafhankelijk waren. De A-G adviseert enkel strafvermindering wegens termijnoverschrijding, maar verwerping van het beroep voor het overige.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Doorzoeking in onderzoek naar fraude met obligaties

Drie mannen uit Blaricum (30), Velsen (35),  Den Haag (55) en een vrouw uit Huizen (48) worden verdacht van onder meer verduistering, oplichting en witwassen. In een kader van het strafrechtelijk onderzoek heeft de FIOD op 27 oktober 2025 een woning in Huizen doorzocht. Een 59-jarige man is aangehouden op verdenking van het bezit van een vuurwapen.  Er is beslag gelegd op vuurwapens, contant geld, goud , zilver, zilveren munten, sieraden, luxegoederen en administratie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De Hoge Raad zwijgt waar hij had mogen spreken

Op 10 oktober 2025 deed de Hoge Raad uitspraak in een zaak die alles in zich had om belangrijk te worden voor de fiscale boetepraktijk. Maar in plaats van richting te geven, koos de Hoge Raad voor stilte: het cassatieberoep werd zonder motivering ongegrond verklaard, met een verwijzing naar artikel 81, lid 1, Wet RO.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Stand van zaken implementatie eEvidence richtlijn: uitvoerbaarheid uitvoeringswet elektronisch bewijsmateriaal afhankelijk van duidelijke kaders en samenwerking ACM met OM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) acht de conceptuitvoeringswet elektronisch bewijsmateriaal uitvoerbaar en handhaafbaar, mits aan vier randvoorwaarden wordt voldaan. Zij wijst op de noodzaak van voldoende capaciteit, een operationeel registratieplatform, een duidelijke scheiding tussen bestuurs- en strafrecht en een expliciete rechtsgrondslag voor samenwerking met het Openbaar Ministerie. De ACM verwacht een beweeglijke markt met circa 15.000 dienstaanbieders, waarvan een derde zich proactief zal registreren, en raamt vier fte aan toezichtcapaciteit. Handhaving zal signaalgedreven plaatsvinden, waarbij het ontbreken van een geregistreerde vertegenwoordiger als signaal geldt. De toezichthouder vraagt om structurele financiering en een evaluatie twee jaar na inwerkingtreding. De deadline voor implementatie van de richtlijn is 18 februari 2026.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Vrijspraak na jarenlange verdenking van belastingfraude en criminele samenwerking

Rechtbank Amsterdam 25 september 2025, ECLI:NL:RBAMS:2025:7278

De rechtbank spreekt een boekhouder vrij van belastingfraude en deelname aan een criminele organisatie. Hij zou namens een failliet bedrijf tussen 2018 en 2019 opzettelijk geen loonbelasting hebben betaald. De officier van justitie stelt dat hij feitelijk leiding gaf aan deze fraude en deel uitmaakte van een criminele organisatie. De rechtbank oordeelt echter dat hij enkel de aangiften deed en geen rol had in de besluitvorming of bedrijfsvoering. Er is onvoldoende bewijs dat hij wist van het niet betalen van belastingen. De verdenking blijkt ongegrond en de verdachte wordt volledig vrijgesproken.

Read More
Print Friendly and PDF ^