There Is No Quick Fix: Compliance Officers’ Views on Organizational Behavioral Change

Major scandals show the damage that organizational misconduct can do to society. Compliance officers play a crucial role in mitigating organizational misconduct. There is extensive empirical research on how such misconduct can effectively be prevented. However, little is known about compliance officers’ experiential knowledge and how this aligns with these scientific findings. Based on semi-structured interviews with compliance officers, this paper analyzes their experiential knowledge and its alignment with empirical research on a conceptual level and, moreover, on a substantive level by zooming in on two concepts: first, role modeling and leadership, and second, sanctions. It shows that none of the interviewed compliance officers believed in a quick fix for compliance: all identified a combination of concepts at play in mitigating misconduct.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Eerste tranche AMvB’s nieuw Wetboek van Strafvordering in consultatie

De eerste tranche algemene maatregelen van bestuur (AMvB’s) onder het nieuwe Wetboek van Strafvordering is in consultatie gebracht. Deze vijftien besluiten vullen het nieuwe wetboek concreet in, met uitvoeringsregels over onder meer opsporing, strafbeschikkingen, heimelijke bevoegdheden en slachtofferrechten. Het gaat deels om nieuwe regels, deels om modernisering van bestaande besluiten zoals het Besluit OM-afdoening en het Besluit technische hulpmiddelen strafvordering. De AMvB’s vormen de brug tussen wetgeving en praktijk en moeten een uniforme toepassing binnen de strafrechtketen waarborgen. Reacties kunnen tot 31 januari 2026 worden ingediend via internetconsultatie.nl. Hiermee krijgt de modernisering van het strafprocesrecht haar eerste praktische invulling.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Barbertje hangen is niet verstandig: effectief ingrijpen na bedrijfsschandalen

Bedrijfsschandalen spreken tot de verbeelding, maar te vaak zoeken we de schuld bij één individu. Francien Rense, partner in de corporate defense-praktijk van Greenberg Traurig, pleit voor een dieper gesprek over de échte verantwoordelijkheid: die van de organisatie zelf.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Column | Het OM blijft knagen aan het verschoningsrecht: je geeft de toezichthouder een vinger en het OM neemt de hele hand.

Door: Dorien Roerink & Nosh van der Voort, beiden advocaat bij NautaDutilh te Amsterdam.  

In de praktijk komt het regelmatig voor: een advocaat overlegt vertrouwelijke stukken in een bestuursrechtelijke procedure tegen bijvoorbeeld de Belastingdienst of een andere toezichthouder. Die openheid kan cruciaal zijn voor een succesvolle verdediging. Maar wat als het Openbaar Ministerie vervolgens een strafrechtelijk onderzoek start en toegang eist tot diezelfde stukken? Is het verschoningsrecht van de advocaat dan prijsgegeven? 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Proefschrift: De ventielfunctie van de artikel 12 Sv-procedure. Klachten tegen niet-vervolging in maatschappelijk gevoelige kwesties

Aan de hand van een media-analyse, casestudies, focusgroepen met raadsheren en een normatieve analyse heeft Sophie Koning met haar proefschrift onderzocht welke bijdrage de artikel 12 Sv-procedure levert en zou moeten leveren aan de oplossing van maatschappelijk gevoelige conflicten. Hoe moeten we deze nieuwe functie van de artikel 12 Sv-procedure begrijpen? En hoe verhoudt deze zich tot de uitgangspunten van rechtsstatelijke en democratische legitimiteit van waaruit we de maatschappelijke aanspraken op de strafrechtspleging in onze liberale democratie normeren?

Read More
Print Friendly and PDF ^