Meerjarenagenda Slachtofferbeleid zorgt voor meer recht doen aan slachtoffers

De Meerjarenagenda Slachtofferbeleid is op 25 juni naar de Tweede Kamer gestuurd. Slachtoffers verdienen erkenning en ondersteuning bij het verwerken van de impact van een strafbaar feit. Met deze agenda wordt méér recht gedaan aan slachtoffers, door een betere uitvoering van bestaande slachtofferrechten én versterking daarvan. In lijn met het regeerakkoord, het (nieuwe) Wetboek van Strafvordering en herziene EU-slachtofferrichtlijnen. Leidend daarbij is dat slachtoffers goed geïnformeerd zijn over hun rechten en voorzieningen, zodat zij zelf kunnen beslissen welke rechten zij willen uitoefenen. Slachtoffers hebben recht op helderheid en duidelijkheid over hun mogelijkheden, bij voorkeur al vóórdat het proces begint.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Tweede Kamer neemt Wet regels vervolgfuncties bewindspersonen aan

Op 17 juni 2025 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Wet regels vervolgfuncties bewindspersonen aangenomen. Met deze wet worden drie maatregelen wettelijk verankerd: een afkoelperiode, uitbreiding van het lobbyverbod en een draaideurverbod. Ook is bevestigd dat de Kamer werkt aan een lobbyregister naar Iers model, met deadline in 2026.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rijksbrede aanpak van corruptie: focus op kwetsbaarheden, weerbaarheid en handhaving

Op 20 juni 2025 presenteerde het kabinet een rijksbrede anti-corruptieaanpak die zowel de publieke als de private sector bestrijkt. De aanpak steunt op vier pijlers: risicogestuurde focus op kwetsbaarheden, versterking van overheidsprocessen, vergroting van weerbaarheid in het bedrijfsleven en intensivering van strafrechtelijke handhaving. Overheden en bedrijven worden verplicht hun integriteitsrisico’s systematisch in kaart te brengen en passende maatregelen te treffen. De transport- en logistieksector krijgt bijzondere aandacht vanwege haar strategische kwetsbaarheid voor criminele inmenging. Jaarlijks wordt €5 miljoen geïnvesteerd in opsporing, vervolging en implementatie van onder meer de komende EU-anti-corruptierichtlijn. De aanpak markeert een omslag in beleid waarbij preventie, integriteit en strafrechtelijke interventie in samenhang worden ingezet tegen corruptie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De rol van procesafspraken & NCBC bij de aanpak van financieel-economische criminaliteit

Het Openbaar Ministerie en de FIOD pleiten voor bredere inzet van procesafspraken en vermogensontneming zonder veroordeling. Beide instrumenten maken efficiëntere afdoening van complexe FEC-zaken mogelijk. Ze delen het spanningsveld tussen effectiviteit en rechtsbescherming. Voorwaarde is transparante wetgeving met toetsing en duidelijke grenzen. Als dat lukt, versterken deze instrumenten juist de legitimiteit van de rechtsstaat.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het cash compensatie model: hoe zwart geld legaal loon wordt

Het cash compensatie model is een witwasmethode waarbij zwart geld wordt gebruikt om personeel contant te betalen. Onderaannemers leveren arbeid, criminelen leveren cash, en de girale betaling legitimeert het circuit. De maatschappelijke schade is enorm: belastingontduiking, uitbuiting en verweving van onder- en bovenwereld. De aanpak vereist betere gegevensdeling, meldrechten en ketensamenwerking. Zonder systeemverandering blijft zwart loon legaal witgewassen.

Read More
Print Friendly and PDF ^