De bestuurlijke boete is niet meer weg te denken uit het handhavingspalet van de overheid. Boetes zijn punitieve sancties en vinden we op tal van terreinen. Denk bijvoorbeeld aan de: financiƫle toezichts- en privacywetgeving, SZW-wetgeving (o.a. Arbeidsomstandighedenwetgeving, Wet arbeid vreemdelingen, Arbeidstijdenwet, Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag), levensmiddelenwetgeving, Huisvestingswet, Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, Wet dieren, Meststoffenwet, Wet inburgering, Woningwet, Huisvestingswet, Binnenvaartwet, Mediawet 2008, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, Geneesmiddelenwetgeving, milieurecht, en het consumentenrecht. Dat betekent dat veel bestuursorganen de mogelijkheid hebben om boetes op te leggen en dat burgers, bedrijven en overheden met boetes te maken (kunnen) krijgen.
Read MoreProcesafspraken in milieustrafzaak: van onvoorwaardelijk geldboete in eerste aanleg naar voorwaardelijk geldboete in hoger beroep
/Gerechtshof ās-Hertogenbosch 23 februari 2024, ECLI:NL:GHSHE:2024:577
Ten laste van de Verdachte is bewezenverklaard dat hij zich in de periode van 21 april 2008 tot en met 19 augustus 2008 heeft schuldig gemaakt aan overtreding van (toentertijd geldende) milieuvoorschriften en aan valsheid in geschrift. De Verdachte heeft zich meermaals opzettelijk, door afgifte aan een ander, van (door hem ingekochte) bedrijfsafvalstoffen, te weten mengvetzuren en vetresidu, ontdaan, terwijl dat niet was toegelaten. Om een en ander te verdoezelen, heeft de Verdachte een groot aantal vervoersdocumenten en facturen valselijk opgemaakt en/of doen opmaken, door daarop te vermelden dat sprake was van (vervoer en verkoop van) glycerine terwijl feitelijk sprake was van (vervoer en verkoop van) mengvetzuren of vetresidu. Enerzijds heeft de Verdachte daarmee het vertrouwen dat in de juistheid van officiƫle documenten moet kunnen worden gesteld, geschonden en doelbewust de benodigde controle door daartoe bevoegde autoriteiten bemoeilijkt en/of zelfs onmogelijk gemaakt. Anderzijds heeft de Verdachte uit de door haar gevolgde handelwijze, ten nadele van co-vergisters die zich wel aan de (toentertijd geldende) milieuvoorschriften hielden, onterecht (financieel) voordeel genoten en zich aldus schuldig gemaakt aan concurrentievervalsing.
Read MoreNVWA start strafrechtelijk onderzoek naar houtimporteur
/De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voert een strafrechtelijk onderzoek uit naar een houtimporteur in de provincie Gelderland. Dat onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket. Het bedrijf wordt ervan verdacht de Europese Houtverordening niet na te leven. Vermoedelijk heeft het bedrijf berken multiplexplaten geĆÆmporteerd uit Turkije zonder te voldoen aan de verplichte zorgvuldigheidseisen. Inspecteurs en rechercheurs hebben een aantal locaties van het bedrijf bezocht en daarbij documenten gevorderd waarmee de legale herkomst van het hout kon worden aangetoond. Die documenten kon het bedrijf niet overleggen.
Read MoreRaad en Europees Parlement sluiten akkoord over voorstel inzake de overdracht van strafvervolging tussen de EU-lidstaten
/De nieuwe EU-regels bepalen de voorwaarden waaronder een strafzaak die in de ene lidstaat is ingesteld kan worden overgedragen naar een andere lidstaat. Het doel van de nieuwe regels is dat strafbare feiten in het meest geschikte land worden onderzocht en vervolgd, en dat er geen parallelle procedures (ten aanzien van dezelfde verdachte) in verschillende EU-lidstaten lopen. Doordat de grensoverschrijdende criminaliteit toeneemt, worden de EU-lidstaten volgens de Europese Commissie steeds vaker geconfronteerd met situaties waarin verschillende lidstaten bevoegd zijn om dezelfde zaak te vervolgen. Dit geldt met name voor misdrijven die worden georganiseerd door georganiseerde criminele groepen, zoals drugshandel, migrantensmokkel, mensenhandel, handel in vuurwapens, milieucriminaliteit, cybercriminaliteit of het witwassen van geld.
Read MoreHR: verschoningsrecht voldoende gewaarborgd wanneer RC de door de verdediging ingebrachte zoektermenlijst beperkt
/Hoge Raad 12 maart 2024, ECLI:NL:HR:2024:314
De rechtbank heeft overwogen dat bij de onder regie van de rechter-commissaris uitgevoerde filterprocedure gebruik is gemaakt van een lijst met een grote hoeveelheid aan zoektermen, waarop de verdediging āinputā heeft gegeven. Verder heeft de rechtbank overwogen dat, hoewel verschil van inzicht bestond tussen de verdediging en de rechter-commissaris over de hoeveelheid zoektermen en de rechter-commissaris een door de verdediging ingebrachte zoektermenlijst heeft beperkt, de filterprocedure niet te beperkt is geweest. Het op onder meer deze overwegingen gebaseerde kennelijke oordeel van de rechtbank dat bij de schifting onder leiding van de rechter-commissaris het verschoningsrecht van de klaagster voldoende is gewaarborgd en dat geen grond bestaat voor een nadere schifting onder leiding van de rechter-commissaris, getuigt niet van een onjuiste rechtsopvatting en is toereikend gemotiveerd.
Read More