Vergoeding advocaatkosten: begrijpelijkerwijze bijstand door financieel-economisch strafrechtelijke en hoogstaande rechtshulp, maar geen vergoeding van alle uren

Gerechtshof Amsterdam 6 januari 2021, ECLI:NL:GHAMS:2022:37

De gehanteerde uurtarieven acht het hof niet bovenmatig. Verzoekster heeft zich begrijpelijkerwijze in eerste en tweede aanleg van gespecialiseerde, financieel-economisch strafrechtelijke en kwalitatief hoogstaande rechtshulp voorzien omdat het openbaar ministerie tegen haar strafvervolging had ingesteld ter zake van een van verzoeksters kernactiviteiten als commerciƫle onderneming. Dat van alle in rekening gebrachte uren en bedragen vergoeding wordt gevraagd acht het hof wel bovenmatig. Het hof wijst erop dat verzoekster en haar adviseurs zijn gehouden de efficiency van de verdediging in de gaten te houden en de schade waarvan vergoeding wordt gevraagd, te beperken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM Agenda 2022

Haar prioriteiten en andere toezichtactiviteiten heeft de AFM gepubliceerd in haar jaarlijkse toezichtagenda. Financieel-economische criminaliteit is vaak grensoverschrijdend. Internationale samenwerking op het gebied van het bestrijden van witwassen en terrorismefinanciering is daarom een speerpunt voor 2022. Naast het intensiveren van internationale samenwerking gericht op het tegengaan van financieel-economische criminaliteit zet de AFM ook in op het verstevigen van de samenwerking met nationale partners, zoals DNB, BFT, Nationale Politie, OM, FIOD en Belastingdienst, door middel van het gezamenlijk uitvoeren van onderzoeken en projecten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Principiƫle zaak in hoger beroep: Mag OM vervolgen op basis van onderzoek door verzekeraar

Op 13 januari speelde voor het gerechtshof in Den Haag een voor het Openbaar Ministerie principiƫle zaak. In een drietal zaken komt de vraag aan de orde of het OM verdachten mag vervolgen op basis van een onderzoek uitgevoerd door onderzoekers van verzekeringsmaatschappijen naar verzekeringsfraude. De rechtbank oordeelde eerder dat het OM in deze zaken niet-ontvankelijk was. Tegen dat oordeel ging het OM in hoger beroep.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Belemmeren van toegang tot geautomatiseerd werk door via website DDos-aanvallen uit te laten voeren op andere website: ā€œgeautomatiseerd werkā€?

Hoge Raad 24 december 2021, ECLI:NL:HR:2021:1944

Een inrichting kan alleen als ā€œgeautomatiseerd werkā€ in de zin van art. 80sexies (oud) Sr worden aangemerkt als zij geschikt is om 3 functies te vervullen, te weten opslag, verwerking en overdracht van gegevens. Begrip ā€œgeautomatiseerd werkā€ in de zin van art. 80sexies (oud) Sr is echter niet beperkt tot apparaten die zelfstandig aan deze drievoudige eis voldoen. Ook netwerken bestaande uit computers die d.m.v. via internet verspreide software met elkaar zijn verbonden en/of telecommunicatievoorzieningen vallen onder dat begrip, evenals delen van zulke geautomatiseerde werken (vgl. HR:2013:BY9718 en HR:2011:BN9287). Dat zo’n apparaat, netwerk of deel daarvan slechts m.b.v. een of meer computerprogramma’s die functies van opslag, verwerking en overdracht van gegevens kan vervullen, brengt mee dat belemmering van werking van computerprogramma waarmee een of meer van die functies worden vervuld ook kan worden aangemerkt als belemmering van werking van dit geautomatiseerd werk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU: verbod om gevolg te geven aan bepaalde wetgeving van derde landen kan in een civiele procedure worden ingeroepen

HvJ EU 21 december 2021, C-124/20 (Bank Melli Iran)

Het verbod uit de EU-blokkeringsverordening om gevolg te geven aan bepaalde wetgeving van derde landen kan worden ingeroepen in een civiele procedure. Dat verbod geldt ook wanneer een bestuurlijke of rechterlijke instantie van het derde land geen specifiek verzoek of geen specifieke instructie heeft gegeven om de wetgeving van dat derde land na te leven. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Duitse rechter.

Read More
Print Friendly and PDF ^