Beklag tegen beslag op hoestpastilles door Douane: Geen vervolging, verbeurdverklaring niet aan de orde

Rechtbank Den Haag 23 april 2019, ECLI:NL:RBDHA:2019:4817

De Douane heeft een postzending met hoestpastilles in beslag genomen. Verdenking overtreding geneesmiddelenwet. Klaagster heeft verzocht om teruggave van de pillen (Koflet Lozenges, van het merk Himalaya, hierna: hoestpastilles), omdat er geen opsporingsgrond is om de hoestpastilles langer in beslag te houden. Er is geen sprake van gevaar voor de samenleving. Bovendien zijn de pillen geen geneesmiddel.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuw middel in aanpak BTW-fraude

Op 15 mei jl. heeft de Europese Commissie een nieuw middel aangekondigd in de strijd tegen BTW-fraude. Het gaat om een systeem dat de lidstaten in staat zal stellen snel BTW-gegevens uit te wisselen en gezamenlijk te verwerken, wat leidt tot een eerdere detectie van verdachte netwerken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wetsvoorstel Modernisering speelcasinoregime ingetrokken

Minister Dekker voor Rechtsbescherming, verantwoordelijk voor het kansspelbeleid, heeft het wetsvoorstel Modernisering speelcasinoregime ingetrokken. In het wetsvoorstel werd voorgesteld het staatsbedrijf Holland Casino, dat veertien vestigingen verspreid over het land telt, te verkopen. Het plan was dit in twee clusters te doen: één van tien vestigingen en één van vier. Verder was het voorstel twee nieuwe, losse vestigingen te veilen. Hiermee zou de casinomarkt beperkt worden opengesteld.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Advocatuur VS FIOD: Gestrekt been hoeft niet

Advocaten en opsporingsdiensten die tegenover elkaar staan: dat beeld kennen we. Maar advocaten die samenwerken met een opsporingsdienst als de FIOD: dat is minder bekend. Toch gebeurt het al jaren. Zie de affaires met ING en SBM. De advocaat, de cliënt en de FIOD hebben er baat bij.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Een leidraad voor het in ontvangstnemen en afhandelen van een interne melding over een (dreigende) misstand

Het belang van een goede interne klokkenluidersregeling en het goed volgen van deze regeling is groot voor bedrijven. Allereerst is het van belang voor een bedrijf om op de hoogte te zijn van (dreigende) misstanden binnen het bedrijf teneinde financiële schade en reputatieschade te voorkomen. Daarnaast is een melder in de meeste gevallen verplicht om de interne meldregeling te volgen en een vermoeden van een misstand eerst intern te melden. Een goede meldprocedure kan voorkomen dat een persoon een externe melding doet – of juridisch gezien mag doen – bij een toezichthouder/instantie of het Huis voor klokkenluiders, of zelfs dat de persoon naar de media stapt omdat niet adequaat op de melding wordt gereageerd.

Read More
Print Friendly and PDF ^