Overname van strafvervolging door Nederland: Een onderbenutte rechtshulpvariant?

De overname van strafvervolging door Nederland komt sporadisch voor en lijkt daarmee een ondergeschoven kindje binnen het spectrum van rechtshulpmodaliteiten. Het onderwerp is ook nogal stiefmoederlijk bedeeld in de vakliteratuur. In zijn bijdrage aan het Liber Amicorum voor Van Bemmelen, maakte Hulsman het onderscheid tussen primaire en secundaire rechtshulp in strafzaken. Tot de eerste categorie rekende hij de overdracht/overname van strafvervolging en de overdracht/overname van de tenuitvoerlegging van een buitenlands strafvonnis, aangezien in beide gevallen de overnemende staat een substantieel deel van de strafrechtelijk handhaving voor zijn rekening neemt (respectievelijk de vervolging plus tenuitvoerlegging en de tenuitvoerlegging van de (vrijheids-)straf).

Read More
, ,
Print Friendly and PDF ^

Dataverordening: Europese Commissie komt met maatregelen voor een eerlijke en innovatieve data-economie

Op 23 februari heeft de Europese Commissie nieuwe regels voorgesteld over het gebruik van en de toegang tot data die in alle economische sectoren van de EU gegenereerd worden. De dataverordening zal een eerlijke digitale omgeving creëren, een concurrerende datamarkt stimuleren, datagestuurde innovatie mogelijke maken en data toegankelijker maken voor iedereen. Zij zal leiden tot nieuwe, innovatieve diensten en scherpere prijzen voor aftermarketdiensten en de reparatie van verbonden voorwerpen. Deze laatste horizontale bouwsteen van de datastrategie van de Commissie zal een sleutelrol spelen in de digitale transformatie, overeenkomstig de digitale doelstellingen voor 2030.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Advies AG bij HvJ-EU over publieke toegang tot informatie over UBO's

In zijn conclusie van 20 januari 2022 concludeert advocaat-generaal Giovanni Pitruzzella dat de vierde antiwitwasrichtlijn (richtlijn 2015/849), zoals gewijzigd bij de vijfde antiwitwasrichtlijn (richtlijn 2018/843), gedeeltelijk ongeldig is. In essentie gaat de zaak over de vraag hoe een evenwicht kan worden gevonden tussen transparantievereisten (betreffende uiteindelijke begunstigden en de zeggenschapsstructuren van ondernemingen met het oog op de voorkoming en bestrijding van witwassen de financiering van terrorisme) en de eerbiediging van de grondrechten (met name het recht van de uiteindelijke begunstigden op privacy en bescherming van hun persoonsgegevens).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuw: BijzonderStrafrecht Premium | Dé verdieping op jouw dagelijkse nieuwsupdate

✔️ BijzonderStrafrecht Podcast

✔️ Trend Tracker

✔️ Wetgevingsoverzicht

✔️ Maandelijkse Trend Update

✔️ Bronnen Hub

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het Europees Openbaar Ministerie in de Nederlandse rechtsorde

Op 1 juni 2021 is het Europees Openbaar Ministerie (hierna: EOM) operationeel geworden. De strafrechtelijke bestrijding van strafbare feiten die de financiële belangen van de Unie schaden, ligt daarmee niet langer alleen in handen van de nationale autoriteiten, maar kan ook door deze nieuwe instelling van de Europese Unie plaatsvinden. Hoewel de oprichting van het EOM veel voeten in de aarde heeft gehad – de eerste voorstellen voor een EOM stammen al uit de jaren negentig van de vorige eeuw – en de deelname van Nederland aan het EOM lange tijd omstreden en onzeker is geweest, is het operationeel worden van het EOM in Nederland min of meer geruisloos verlopen. Niettemin heeft hiermee een fundamentele wijziging van één van de uitgangspunten van het Nederlandse strafprocesrecht plaatsgevonden: in het vervolgingsmonopolie van het Nederlandse openbaar ministerie is (opnieuw) een bres geslagen.

Read More
Print Friendly and PDF ^