Is sprake van klassenjustitie bij strafrechtelijke onderzoeken naar economische criminaliteit in een corporate omgeving?

In deze bijdrage bespreekt de auteur drie aspecten van witteboordencriminaliteit die verbandhouden met het beeld dat er sprake is van klassenjustitie in deze context. De auteur betoogt dat de bijzonderheden die gepaard gaan met de strafrechtelijke aanpak van financieel-economische delicten meebrengen dat voorzichtigheid geboden is bij de beantwoording van de vraag of in de corporate context sprake is van klassenjustitie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Motie over afzien van de beleidslijn dat bedrijven zelfonderzoek mogen inzetten bij fraude en corruptie

Op 26 september jl. vond een debat plaats over criminaliteitsbestrijding, ondermijning en georganiseerde criminaliteit. Tijdens dit debat heeft kamerlid Van Nispen een motie ingediend, waarbij de regering is verzocht om met het OM in overleg te treden en af te zien van de beleidslijn dat zelfonderzoeken door bedrijven bij fraude en corruptie ingezet mogen gaan worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rol notaris bij bestuursverboden

Vanaf 1 oktober 2024 worden bestuursverboden opgenomen in een door de KVK gehouden register en gepubliceerd op de website van de KVK en zullen notarissen onder andere voor de oprichting van rechtspersonen dit register moeten raadplegen. Voor de notaris en de KVK Koophandel is een taak weggelegd bij de handhaving van een opgelegd bestuursverbod, volgens de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM waarschuwt voor pump en dump met crypto’s

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt zich zorgen om marktmanipulatie bij de handel in crypto’s. De zogenoemde ‘pump en dump’ is een vorm van marktmisbruik waarbij deelnemers kunnen worden gedupeerd. Onder de nieuwe cryptowetgeving MiCAR wordt het organiseren van en deelnemen aan pump en dump verboden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Balancing privacy and public interest in the fight against illicit financial flows: Lessons from an European Case Study

Illicit Financial Flows (IFF) – such as corruption and money laundering – have a significant negative impact on the enjoyment of human rights. Combating IFF is an integral part of the 2030 Agenda for Sustainable Development. SDG 16 explicitly promulgates the relation between the rule of law, social security and the fight against IFF. Cross-border data access and exchange by enforcement authorities is crucial to map and disrupt IFF, punish suspects and take away their criminally earned assets. At the same time, human rights restrain national enforcement authorities when combatting IFF. States must abstain from undue interference with individuals’ privacy rights, such as the storage of information relating to an individual’s private life and the sharing of such information. Pursuant to article 8 ECHR, interference with the right to respect for private – in accordance with the law – is only permissible if this is necessary in a democratic society, e.g. in the interests of national security and public safety. In this article we explore the balance between individual rights and states’ responsibilities in the fight against IFF; between privacy and the common good of fighting bad money. To what extent may privacy concerns be an obstacle to investigate global IFF? The conclusion is that there is an imbalance. The authors suggest that human dignity and human security should be given more weight in the balancing of human rights in this context.

Read More
Print Friendly and PDF ^