When art goes virtual: what status for collectible NFTs under the current EU Anti Money-Laundering regime?

Trade in NFTs represents a new market that features virtual goods at skyrocketing prices and apparently little regulation and oversight. With sums of this magnitude at stake, it is inevitable to think about the repercussions of this new market for illicit financial flows control. And indeed, NFTs receive increasing attention in the financial integrity arena. In its ‘2022 Crypto Crime Report’, Chain alysis, one of the most renowned crypto analytics companies globally, identified a growing relevance of NFTs to pursue money laundering and wash trading. This risk was confirmed by the latest virtual assets (VA) report published by the Financial Action Task Force (FATF) in June 2022. There, NFTs have been recognised as one of the key market developments to keep under close watch.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Verdachtverklaringen van de Financial Intelligence Unit: beter één vogel in de hand dan tien in de lucht?

De Financial Intelligence Unit Nederland (FIU) verklaart jaarlijks tienduizenden ongebruikelijke transacties verdacht met behulp van een geautomatiseerde vergelijking met de informatiedatabase (VROS) van opsporingsdiensten. Verdachtverklaring middels VROS heeft enkele potentiële gevolgen voor het onderscheid tussen ongebruikelijke en verdachte transacties, de positie van de FIU en de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van betrokken (rechts)personen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kroniek ondernemingsstrafrecht

Het nieuws in het eerste halfjaar van 2022 werd gedomineerd door de afzwakking en vervolgens de afschaffing van de maatregelen rondom de Covid 19-pandemie, de (gevolgen van de) oorlog in Oekraïne en de boerenprotesten tegen de maatregelen die uit het stikstofbeleid van de overheid voort kunnen komen. Verder trad begin dit jaar een nieuw kabinet aan dat een coalitieakkoord presenteerde met voor het strafrecht ambitieuze plannen. Met forse investeringen in de strafrechtketen dient het justitieschip weer vlot getrokken te worden. Politie, rechtspraak en justitie kunnen op stevige financiële ­injecties rekenen, terwijl afzonderlijk gelden zijn vrijgemaakt voor de strijd tegen de ondermijning, voor de versterking van de sociale advocatuur en voor de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering.

Read More
Print Friendly and PDF ^

DNB integriteitsonderzoek naar snel groeiende betaalinstellingen en elektronisch geldinstellingen

In het derde kwartaal van 2022 start DNB een onderzoek naar beheersing van de integriteitsrisico’s bij betaalinstellingen en elektronisch geldinstellingen (EGI’s) die in de afgelopen jaren een snelle groei hebben doorgemaakt. Het onderzoek richt zich enerzijds op de groei van de instelling en anderzijds op de vraag of met de groei ook sprake is van toegenomen integriteitsrisico’s. In het bijzonder zal daarbij worden gekeken op welke wijze een snel groeiende betaalinstelling/ EGI voldoet aan de verplichtingen onder de Wet op het financieel toezicht (Wft) en Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: The role of local authorities in the prevention of and fight against money laundering

Criminal organisations use and misuse legal structures in order to launder the money they earn through crimes. Local authorities can unwittingly and unwillingly facilitate crime and money laundering. After all, criminals or people who can be linked to crime and money laundering have to make use of certain legal structures in order to launder their money. They have to apply for permits, they need housing, etc. In order to prevent this misuse of legal structures, the information exchange between law enforcement authorities is necessary, and an administrative, integrated approach to preventing and fighting organised crime is needed. Such information exchange often poses problems in border regions, however, as most of the laws with regard to information exchange between different authorities are written with purely national situations in mind. In border regions, citizens from neighbouring countries often also apply for certain permits if they wish to do business in a municipality. In such cases, obtaining information about these persons is often more difficult because of the lack of (inter)national legislation. Hence, border regions have a greater chance of being misused for money laundering purposes. This article presents and explains the results of a project by the Euro-regional Information and Expertise Centre (EURIEC). The project aims, inter alia, to analyse the possibilities and “bottlenecks” with regard to the (cross-border) exchange of data, with a view to enhancing the administrative approach to organised crime.

Read More
Print Friendly and PDF ^