Artikel: The Players in the Protection of the EU’s Financial Interests

Cooperation between authorities conducting administrative investigations and those conducting criminal investigations at both the EU and Member State levels is essential to ensure a high level of protection in view of the EU's financial interests. However, the legal framework governing the role and competences of individual authorities at the EU level seems much clearer than the corresponding national legal frameworks of the Member States. Indeed, at the Member State level, the legal frameworks for conducting investigations, whether administrative or criminal, significantly differ from Member State to Member State. Likewise, there is no clear legal framework at the EU level that defines and sets standards regarding the mandatory control mechanisms that must be established at the level of the entire system for the protection of the EU’s financial interests in the Member States. This also applies in relation to the players that need to be involved in the protection of the EU's financial interests. The article tackles the issue of the necessity to harmonise both criminal and administrative legislation at the level of Member States as well as the need for a clear definition of which players should be involved in the protection of the EU budget.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Cryptocurrencies and National Security: The Case of Money Laundering and Terrorism Financing

This Article reviews the anti-money laundering and counter-financing of terrorism (AML/CFT) framework and its application to cryptocurrencies. Then, it presents case studies demonstrating the important contributions that the AML/CFT toolkit has made to countries’ security. The case studies include the seizing of cryptocurrency used by terrorists for fundraising, revealing the identity of attackers in a ransomware cyberattack, and arresting terrorists who were paid through cryptocurrency and tracked before completing their planned attack. The Article concludes with recommendations for further actions that the global community, individual countries, and the private sector should take to better tackle AML/CFT risks, including unaddressed cryptocurrency-related challenges posed by decentralized systems.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Geen spreekrecht bij de OM-strafbeschikking, dan dagvaarden!

Spreekrechtwaardige misdrijven hoeven niet met een strafbeschikking te worden afgedaan. Wanneer dat toch gebeurt, dient het slachtoffer diens wettelijke spreekrecht te kunnen uitoefenen indien diegene dat wenst. In onze bijdrage ‘Spreekrecht in de strafbeschikkingsprocedure’, DD 2022/21, constateren wij dat vanaf 1 december 2021 door een niet toegelichte beleidswijziging in de Aanwijzing slachtofferrechten de spreekgerechtigde niet langer kan spreken bij afdoening via de strafbeschikkingsprocedure. Wij bespreken vervolgens argumenten voor en tegen het uitoefenen van het spreekrecht in de strafbeschikkingsprocedure. Op grond van de belangen van het slachtoffer bij het spreekrecht, de wettelijke doelen van het spreekrecht, en het hoorrecht neergelegd in de EU richtlijn slachtofferrechten komen wij tot de volgende slotsom: ofwel het spreekrecht moet in de strafbeschikkingsprocedure kunnen worden uitgeoefend, ofwel spreekrechtwaardige misdrijven moeten niet langer met een strafbeschikking worden afgedaan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Proefschrift: Het daderschap van de rechtspersoon

Met het Drijfmestarrest uit 2003 heeft de Hoge Raad een richtinggevend, maar tegelijkertijd open kader ontwikkeld voor het vaststellen van het daderschap van de rechtspersoon. In dit proefschrift wordt aan de hand van 300 uitspraken onderzocht hoe sindsdien in de feitenrechtspraak invulling is gegeven aan het Drijfmestkader. Dat leidt tot nieuwe inzichten, concrete handreikingen en tot een nieuw fundament voor het daderschap van de rechtspersoon - dat als ondergrens kan dienen. Daarnaast is het belang van een deugdelijke motivering van de toepassing van het Drijfmestkader gebleken, omdat dat bijdraagt aan de aanvaardbaarheid van rechterlijke beslissingen tot de vaststelling van daderschap van een rechtspersoon.

Lees verder:

Lees ook:

Print Friendly and PDF ^

Artikel: Cooperation between the European Commission and the European Public Prosecutor’s Office

The European Commission and the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) have a joint interest in effectively fighting, and mitigating the effects of, crimes against the EU’s financial interests. In 2021, they concluded an agreement to translate this mutual interest into concrete cooperation measures. Their cooperation is unique in the EU’s anti-fraud architecture, having regard to the Commission’s specific responsibility for managing and protecting the EU budget and the EPPO’s novel nature as the first EU body with criminal prosecution tasks. This article sets off the Commission’s initial negotiation objectives against the results and future outlook of their mutual cooperation.

Read More
Print Friendly and PDF ^