Seminar Bescherming van Klokkenluiders anno 2023 | Actualiteiten, uitdagingen en handvaten

Donderdag 22 juni 2023 van 9.30 - 17.00 uur
Centrum van Den Haag

Tijdens dit seminar gaan we de diepte in. Inmiddels is iedereen, die een rol heeft bij de implementatie van de Wet bescherming klokkenluiders in hun organisatie en ook degenen die hierover adviseren, wel bekend met de inhoud van de Wbk. Werken met deze wet roept echter de nodige vragen op. Hoe dient er bijvoorbeeld om te gaan met meldingen, melders en beklaagden? Welke rechten hebben zij en welke verplichtingen ontstaan er wanneer richting hen? Deze en meer vragen passeren de revue tijdens dit seminar. Ook komt uitgebreid aan bod wanneer onderzoek dient te worden gedaan naar klokkenluidersmeldingen en als dat het geval is, hoe dat onderzoek het beste vorm te geven.

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

Europarlementariërs stemmen voor snellere bevriezing en confiscatie van criminele vermogensbestanddelen

Nieuwe regelgeving inzake de inbeslagneming van criminele vermogensbestanddelen moet zorgen voor snelle en efficiënte bevriezingsoperaties overal in de EU en een snellere schadeloosstelling van slachtoffers. Het gaat om het Voorstel voor een Richtlijn inzake de ontneming en confiscatie van vermogensbestanddelen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Limitations of the Transnational ne bis in idem Principle in EU Law

The ne bis in idem principle is one of the most fundamental guarantees in criminal procedure law. It prohibits a second prosecution in cases that have already been concluded by a final decision. According to the traditional understanding, the principle excludes a duplication of proceedings only within the same jurisdiction. Art. 50 CFR, however, which was incorporated into primary EU law by Art. 6 TEU, extends the principle’s scope to the transnational sphere to the effect that a final decision in one Member State constitutes a bar to new proceedings in other Member States of the EU as well. While this transnational ne bis in idem guarantee in principle allows for limitations, these must meet the requirements provided for by Art. 52 para. 1 CFR.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuwe EU-verordening verbetert en digitaliseert de grensoverschrijdende justitiële samenwerking

De Raad en het Europees Parlement hebben een nieuwe verordening aangenomen op basis waarvan een digitaal platform wordt opgericht. Het digitale platform moet het voor aanklagers en rechters – die in gemeenschappelijke onderzoeksteams samenwerken – gemakkelijker maken om informatie uit te wisselen en criminelen voor de rechter te brengen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

The EPPO and the equality of arms between the prosecutor and the defence

This piece looks at the principle of equality of arms in EPPO proceedings, arguing that it should be looked at as a mandate for maximisation rather than only as a requirement of meeting certain minimum standards. It advocates for addressing the imbalance in a three-fold manner: in the short term, i) it is up to the EPPO itself to set its bar high and harmonise practices and procedures in a way that maximises the respect for the principle of equality of arms, by strengthening and harmonising the rights of defence; in the medium-term ii) to create a strong and harmonised set of procedural safeguards that addresses the systemic flaw and the fragmented legal protection, including the right to effective judicial review and substantive remedies, but also safeguards for intrusive acts of evidence-gathering, seizure and detention; and iii) to set avenues of direct access for the accused to the Court of Justice of the EU in respect of EU Law in EPPO proceedings.

Read More
, , , ,
Print Friendly and PDF ^