Europarlementariërs stemmen voor snellere bevriezing en confiscatie van criminele vermogensbestanddelen

Nieuwe regelgeving inzake de inbeslagneming van criminele vermogensbestanddelen moet zorgen voor snelle en efficiënte bevriezingsoperaties overal in de EU en een snellere schadeloosstelling van slachtoffers.

Raadpleeg hier de overeengekomen tekst van het Voorstel voor een Richtlijn inzake de ontneming en confiscatie van vermogensbestanddelen.

De leden van de Commissie burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken hebben dinsdag met 50 stemmen voor, 1 stem tegen en 4 onthoudingen een ontwerpstandpunt over nieuwe regels aangenomen. De trialoogonderhandelingen werden goedgekeurd met 53 stemmen voor, 0 tegen en 2 onthoudingen.

In vergelijking met de bestaande wetgeving zou de nieuwe richtlijn ook betrekking hebben op de handel in vuurwapens, bepaalde misdrijven die worden gepleegd in het kader van een criminele organisatie en de schending van EU-sancties. In hun standpunt stellen de EP-leden voor om ook de illegale handel in nucleair materiaal, misdrijven die onder de rechtsmacht van het Internationaal Strafhof vallen, de illegale inbeslagneming van vliegtuigen en schepen en sabotage op te nemen.

De overeengekomen tekst zou mazen dichten door ervoor te zorgen dat tegoeden snel kunnen worden bevroren, zo nodig met tijdelijke noodmaatregelen. Het voorstel zou ook hard optreden tegen degenen die zich met de hulp van een derde persoon aan confiscatie onttrekken, en confiscatie mogelijk maken in bepaalde gevallen waarin veroordeling niet mogelijk is, bijvoorbeeld bij ziekte of overlijden van een verdachte.

Om grensoverschrijdende onderzoeken efficiënter te maken, zou de wet de bevoegdheden van de door de lidstaten opgerichte bureaus voor de ontneming van vermogensbestanddelen harmoniseren en ervoor zorgen dat zij toegang krijgen tot de nodige informatie, zoals registers van uiteindelijke begunstigden, informatie over effecten en valuta, douanegegevens en jaarrekeningen van bedrijven. Ten slotte zouden de lidstaten, om te voorkomen dat vermogensbestanddelen in waarde dalen, speciale bureaus moeten oprichten om geconfisqueerde vermogensbestanddelen te beheren.

Europarlementariërs willen ook dat slachtoffers gecompenseerd worden voor confiscatie, vooral in grensoverschrijdende gevallen, en dat geconfisqueerde vermogensbestanddelen gebruikt kunnen worden voor sociale doeleinden of doeleinden van algemeen belang.

Achtergrond

In 2010-2014 werd slechts 2,2% van de opbrengsten van misdrijven in de EU bevroren en werd slechts 1,1% van deze opbrengsten geconfisqueerd. In december 2021 drong het Europees Parlement aan op harmonisatie van de EU-regeling voor de ontneming en confiscatie van vermogensbestanddelen, en in de EU-strategie ter bestrijding van de georganiseerde criminaliteit (2021-2025) stelde de Commissie voor deze regels aan te scherpen.

Onlangs hebben de uitgebreide sancties van de EU tegen Rusland na zijn invasie in Oekraïne aangetoond dat er behoefte is aan de tenuitvoerlegging van de sancties.

Print Friendly and PDF ^