De bestuurlijke boete is niet meer weg te denken uit het handhavingspalet van de overheid. Boetes zijn punitieve sancties en vinden we op tal van terreinen. Denk bijvoorbeeld aan de: financiële toezichts- en privacywetgeving, SZW-wetgeving (o.a. Arbeidsomstandighedenwetgeving, Wet arbeid vreemdelingen, Arbeidstijdenwet, Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag), levensmiddelenwetgeving, Huisvestingswet, Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, Wet dieren, Meststoffenwet, Wet inburgering, Woningwet, Huisvestingswet, Binnenvaartwet, Mediawet 2008, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, Geneesmiddelenwetgeving, milieurecht, en het consumentenrecht. Dat betekent dat veel bestuursorganen de mogelijkheid hebben om boetes op te leggen en dat burgers, bedrijven en overheden met boetes te maken (kunnen) krijgen.
Read MoreAFM ontving minder signalen in 2023, oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem
/De AFM kreeg in 2023 minder signalen dan in voorgaande jaren. Deze afname is onder meer te verklaren door het optreden van de AFM tegen beleggingsondernemingen met een Europees paspoort. Een relatieve nieuwkomer in de top-5 van ontvangen signalen is fraude met consumptief krediet. De meeste signalen hebben betrekking op fraude met crypto. Oplichters maken steeds meer gebruik van nieuwe, digitale vormen zoals datingfraude en recoveryfraude. Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem.
Read MoreVan controle naar opsporing: Mocht toezichthouder controlebevoegdheden uitoefenen, ondanks dat er al een vermoeden was van een strafbaar feit?
/Gerechtshof Amsterdam 30 januari 2024, ECLI:NL:GHAMS:2024:245
Aanleiding voor de controle bij de verdachte door verbalisant, werkzaam bij de ILT, is het feit dat uit gegevens, verkregen van de dienst Douane, naar voren was gekomen dat verdachte01 B.V. in 2016 driemaal een hoeveelheid trichloorethyleen had ingevoerd. Het hof begrijpt het verweer van de verdediging op dit punt zo dat gesteld wordt dat deze gegevensuitwisseling niet had mogen plaatsvinden zonder dat er een onderliggende overeenkomst was gesloten tussen de douaneautoriteiten enerzijds en de ILT anderzijds, waarin afspraken over de vorm waarin die uitwisseling zou moeten plaatsvinden waren vastgelegd. Er is volgens het hof echter geen rechtsregel die voorschrijft dat informatie-uitwisseling tussen beide overheidsorganen alleen dan zou mogen plaatsvinden als er van een zodanige schriftelijke vastlegging sprake is.
Read MoreAFM Agenda 2024 & Strategie 2023-2026
/De AFM ziet dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering elkaar raken en versterken. En ze raken niet een enkeling, maar iedereen. Het gevolg hiervan is dat er geen eenvoudige oplossingen zijn om de risico’s die gepaard gaan met deze trends op te vangen. De ontwikkelingen vragen aanpassing van de financiële sector en bijsturing van beleidmakers en toezichthouders. Dit staat in de AFM Agenda 2024. Deze agenda beschrijft de trends en risico's in de financiële sector en licht de prioriteiten en activiteiten voor de AFM voor het komende jaar toe.
Read MoreArtikel: De reikwijdte van het beschikkingscriterium in het straf- en bestuursrecht nader bezien
/Begin 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: ABRvS of de Afdeling) drie uitspraken gewezen waarin zij deels terugkomt op haar eerdere jurisprudentie inzake het bestuursrechtelijke overtredersbegrip, meer specifiek op de invulling die zij in eerdere jurisprudentie heeft gegeven aan het leerstuk functioneel daderschap. De invulling die de Afdeling daar oorspronkelijk aan gaf, werd al lange tijd stevig bekritiseerd in de bestuursrechtelijke literatuur. Volgens de Afdeling moest onder de ‘overtreder’, naast de fysiek pleger, eenieder worden verstaan aan wie de gedraging kon worden toegerekend. Die door de Afdeling gegeven invulling zou volgens de literatuur te breed en te onbestemd zijn en bovendien afwijken van de invulling die daaraan in het strafrecht wordt gegeven. Zo oordeelde de Afdeling in haar bluswaterjurisprudentie bijvoorbeeld steevast dat de onderneming op wier terrein bluswerkzaamheden werden verricht na een aldaar ontstane brand als overtreder kon worden aangemerkt indien dat vervuilde bluswater in het oppervlaktewater terechtkwam. Volgens vaste jurisprudentie konden de schoonmaakkosten daarvan op de onderneming, als zijnde ‘functioneel overtreder’ van de vervuiling, worden verhaald. Op welke gronden die toerekening passend werd geacht, werd niet inzichtelijk gemaakt. Dat schuurde vanuit legaliteitsoogpunt, maar verbaasde evenzeer omdat toerekening hier strafrechtelijk gezien verre van vanzelfsprekend was. Hoe de onderneming zeggenschap kon uitoefenen over het gedrag van een geheel zelfstandige en nota bene publieke entiteit als de brandweer bleef gissen.
Read More