Artikel: Het foutief invullen van het Bibob-formulier en de bestuurs- en strafrechtelijke invulling van valsheid in geschrifte

In deze bijdrage staat de vraag centraal of, en zo ja in welke gevallen, het foutief invullen van een Bibob-formulier het vermoeden van valsheid in geschrifte (art. 225 Sr) rechtvaardigt. Op basis van artikel 3 lid 6 Wet Bibob kan een beschikking worden geweigerd of ingetrokken als redelijkerwijs kan worden vermoed dat een strafbaar feit is gepleegd ter verkrijging of behoud van die beschikking. Voor de inkleuring van dat bestuursrechtelijke vermoeden lijkt opzet of oogmerk geen rol te spelen. Dat werpt de vraag op: is fout ook per definitie vals? En vooral: wanneer is fout vals?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Vrijspraak van de strafrechter, gevolgen voor de bestuursrechtelijke procedure?

In het kader van bestuursrechtelijke handhaving is er vaak ook een strafrechtelijk traject. Het is dan de vraag welke betekenis aan het strafrechtelijk traject toekomt. Zo moest de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beoordelen of aanlijn- en muilkorfgebod rechtmatig was opgelegd, terwijl gedurende de bestuursrechtelijke procedure een strafrechter tot een vrijspraak was gekomen (ABRvS 3 augustus 2022, ECLI:NL:RVS:2022:2261). In deze zaak ging het om bestuursrechtelijke handhaving na een bijtincident. De uitspraak is naar mijn mening ook van belang in het kader van andere handhavingszaken waarbij sprake kan zijn van samenloop tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke procedures.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Uitvoeringswet AVG en boetebevoegdheid Autoriteit Persoonsgegevens zeer kritisch beoordeeld

De Uitvoeringswet AVG (UAVG) heeft slechts een beperkte toegevoegde waarde ten opzichte van de Algemene verordening persoonsgegevens (AVG). Dat komt vooral door het gebrek aan verdere invulling van de open normen in de UAVG. Dat draagt niet bij aan duidelijkheid voor de uitvoeringspraktijk. Daarnaast zou de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, de werkwijze rondom de bestuurlijke boete meer transparant kunnen vormgegeven en bij de meldplicht datalekken het toezicht op niet-melders kunnen intensiveren. Dat blijkt uit het evaluatieonderzoek naar de uitvoering van de UAVG door Pro Facto en Hooghiemstra & Partners. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het WODC.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Af­de­ling be­stuurs­recht­spraak vraagt con­clu­sie over de be­grip­pen ‘over­tre­der’ en ‘func­ti­o­neel da­der­schap’

De voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft een conclusie gevraagd aan staatsraad advocaat-generaal Wattel in twee zaken die bij de hoogste algemene bestuursrechter lopen. De Afdeling bestuursrechtspraak wil van de staatsraad advocaat-generaal weten of er ‘licht zit’ tussen de invulling van het begrip ‘overtreder’ in het bestuursrecht en het begrip ‘functioneel daderschap’ in het strafrecht. Als aan de begrippen een andere invulling wordt gegeven, dan is de vraag of daar een goede reden voor is. Mocht die er niet of onvoldoende zijn, dan moet worden bezien of op dit punt (meer) rechtseenheid kan worden bereikt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kroniek ondernemingsstrafrecht

Het nieuws in het eerste halfjaar van 2022 werd gedomineerd door de afzwakking en vervolgens de afschaffing van de maatregelen rondom de Covid 19-pandemie, de (gevolgen van de) oorlog in Oekraïne en de boerenprotesten tegen de maatregelen die uit het stikstofbeleid van de overheid voort kunnen komen. Verder trad begin dit jaar een nieuw kabinet aan dat een coalitieakkoord presenteerde met voor het strafrecht ambitieuze plannen. Met forse investeringen in de strafrechtketen dient het justitieschip weer vlot getrokken te worden. Politie, rechtspraak en justitie kunnen op stevige financiële ­injecties rekenen, terwijl afzonderlijk gelden zijn vrijgemaakt voor de strijd tegen de ondermijning, voor de versterking van de sociale advocatuur en voor de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering.

Read More
Print Friendly and PDF ^