In hoeverre heeft iemand inzage in zijn persoonsgegevens bij een Wwft-instelling o.g.v. de AVG en mag deze instelling inzage weigeren op grond van de geheimhoudingsplicht van de Wwft?

Gerechtshof Amsterdam 26 juli 2022, ECLI:NL:GHAMS:2022:2192

Niet valt in te zien waarom Travelex een kopie van de verwerkte persoons-gegevens van Appellant, zoals bedoeld in art. 15 lid 3 AVG, niet aan hem heeft verstrekt. Niet gesteld of gebleken is dat de weigering deze gegevens te verstrekken noodzakelijk was ter naleving van de geheimhoudingsplicht van art. 23 lid 1 onder a Wwft. Travelex heeft ter zitting in hoger beroep ook aangegeven dat zij deze gegevens zou hebben verstrekt, indien daarom en niet enkel om belastende gegevens was gevraagd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Hoofdverdachte groot witwasonderzoek blijft langer vastzitten

De rechter-commissaris in Assen heeft vandaag de inbewaringstelling bevolen voor de duur van 14 dagen voor de 58-jarige hoofdverdachte uit de gemeente Aa en Hunze. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij diverse witwasconstructies waarbij geld en goederen zijn witgewassen. Dit witwassen gebeurde via onroerend goedtransacties, autohandel, onverklaarbare contante stortingen en sponsorcontracten in de motorcross-sport. Daarnaast is er een verdenking van BTW-fraude in de autohandel.

Read More
Print Friendly and PDF ^

NVB: blij dat DNB knelpunten witwasaanpak erkent

Banken hebben als poortwachters van het financiële systeem een belangrijke rol bij het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering. Al langer wijzen banken op knelpunten in de dienstverlening aan hun klanten bij het uitvoeren van deze rol. De NVB is dan ook blij dat De Nederlandsche Bank (DNB) als toezichthouder op deze rol deze knelpunten ook ziet en hier iets aan wil doen, evenals aan het verhogen van de effectiviteit van witwasbestrijding, wat een belangrijke publiek-private opdracht is.

Read More
Print Friendly and PDF ^

DNB: Aanpak van witwassen moet gerichter

Een meer risicogebaseerde benadering moet de inspanningen om de financiële sector vrij te houden van financieel-economische criminaliteit gerichter maken. Een dergelijke benadering vermindert ook de ongewenste neveneffecten van de poortwachtersrol van banken en andere financiële instellingen, zoals het onnodig weigeren of uitsluiten (‘de-risking’) van klanten van het betalingsverkeer.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Moet de Kamer van Koophandel meer doen aan fraudebestrijding?

Op 11 juli zijn door Inge van Dijk (Kamerlid CDA) kamervragen gesteld naar aanleiding van het bericht ‘De Kamer van Koophandel moet meer doen aan fraudebestrijding’. De KVK levert met het beheer van het Handelsregister een bijdrage aan de handhaving door de overheid. De KVK heeft echter geen zelfstandige signalerende rol aangezien de KVK geen toezichthouder is. Ten aanzien van het bestrijden van fraude en witwassen geldt dat de KVK hier geen zelfstandige rol in heeft. Tegelijkertijd is het Handelsregister van de KVK, waar het register met gegevens van uiteindelijk belanghebbenden (UBO-register) eveneens deel van uitmaakt, wel een belangrijke bron van informatie voor bevoegde autoriteiten, meldingsplichtige instellingen en andere partijen, zoals bijvoorbeeld onderzoeksjournalisten. Deze partijen gebruiken de informatie vanuit hun respectievelijke rol in het voorkomen van witwassen en financieren van terrorisme en het aanpakken van misstanden.

Read More
Print Friendly and PDF ^