Milieubescherming en oorlogsdreiging: de kool en de geit sparen?

De opvatting dat milieu- en defensiebelangen fundamenteel tegengesteld zijn, is niet alleen steeds vaker te horen in het maatschappelijk debat, maar ligt ook ten grondslag aan de veelbesproken Wet op de defensiegereedheid. Dit conceptwetsvoorstel maakt het mogelijk milieuregels aan de kant te schuiven ten behoeve van defensieactiviteiten, zoals schietoefeningen. Zowel bij dit wetsvoorstel als de opvatting die daaraan ten grondslag ligt, kunnen kritische kanttekeningen worden geplaatst.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EHRM doet opnieuw baanbrekende klimaatuitspraak

EHRM 28 oktober 2025, ECLI:CE:ECHR:2025:1028JUD003406821 (Greenpeace Nordic / Noorwegen)

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens bepaalde in Greenpeace Nordic and Others v. Norway dat staten bij vergunningen voor olie- en gaswinning verplicht zijn om ook de klimaateffecten van buitenlandse verbranding mee te wegen. Artikel 8 EVRM omvat volgens het Hof een procedurele plicht tot een tijdige, volledige en wetenschappelijk onderbouwde milieueffectbeoordeling. Hoewel Noorwegen tekortschietende klimaatbeoordelingen had uitgevoerd, vond het Hof dat de latere besluitfase voldoende waarborgen bood. De zes individuele klagers waren niet-ontvankelijk, maar Greenpeace Nordic en Natur og Ungdom mochten wel procederen. Het Hof stelde geen schending vast, maar legde een nieuw minimumniveau vast voor klimaatrechtelijke zorgvuldigheid. Voortaan moeten staten vooraf aantonen dat fossiele projecten verenigbaar zijn met hun nationale en internationale klimaatverplichtingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Hobbels en oneffenheden in de Pikmeer-rechtspraak

Onderwerp van deze bijdrage is de immuniteit van lagere overheden. In het Pikmeer II-arrest heeft de Hoge Raad het kader ter beoordeling van de immuniteit van lagere overheden ter zake van door hen verrichte gedragingen uiteengezet: immuniteit van een openbaar lichaam als bedoeld in hoofdstuk 7 van de Grondwet – lagere overheden behoren tot deze categorie – dient slechts dan te worden aangenomen ‘als de desbetreffende gedragingen naar hun aard en gelet op het wettelijk systeem rechtens niet anders dan door bestuursfunctionarissen kunnen worden verricht in het kader van de uitvoering van de aan het openbaar lichaam opgedragen bestuurstaak, zodat uitgesloten is dat derden in zoverre op gelijke voet als het openbaar lichaam aan het maatschappelijk verkeer deelnemen’. Destijds werd dit Pikmeer II-criterium al als onduidelijk bestempeld en dat geluid is eigenlijk nooit verstomd. Ook de rechtspraktijk blijft ermee worstelen. Het bekende arrest Stichtse Vecht vormt ongetwijfeld het hoogtepunt. De gemeente Stichtse Vecht werd vervolgd wegens dood door schuld naar aanleiding van een verkeersongeval veroorzaakt door hobbels en oneffenheden in de weg. De gemeente werden twee verwijten gemaakt: nalaten verkeersmaatregelen te nemen en nalaten onderhoud te plegen aan de weg.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Van OM-afdoening naar Besluit strafbeschikkingen

Afgelopen vrijdag is de eerste tranche algemene maatregelen van bestuur onder het nieuwe Wetboek van Strafvordering in consultatie gebracht. Dit betreft onder meer het nieuwe Besluit strafbeschikkingen, de opvolger van het huidige Besluit OM-afdoening. De aanpassingen zijn vooral technisch en terminologisch, zonder inhoudelijke koerswijziging. De drie typen strafbeschikkingen – OM-, politie- en bestuurlijke strafbeschikkingen – worden nu expliciet benoemd. Structuur en bevoegdheden blijven ongewijzigd, maar de artikelen zijn hernummerd en geactualiseerd. Kleine wijzigingen, zoals het vervangen van “aanwijzingen” door “indicaties”, verduidelijken de toepassing. Het besluit moderniseert het bestaande stelsel en maakt het duidelijker en toekomstbestendig.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Douane ontdekt grootschalig gebruik van verboden rode diesel bij transportbedrijf in Zutphen

De Douane is op 1 november bij een controle gestuit op een transportonderneming in de gemeente Zutphen die voor haar vrachtwagens gebruik maakte van rode diesel. In de loods van de transportonderneming stond een grote voorraad rode diesel. Ook was een vulinstallatie aanwezig waarmee de vrachtwagens getankt konden worden. De rode diesel is ongeveer € 0,50 cent per liter goedkoper dan de toegestane witte diesel. Deze brandstof is in Nederland verboden. Het gebruik van rode diesel is concurrentie verstorend.

Read More
Print Friendly and PDF ^