Aanhouding verdachte wegens verdenking feitelijk leidinggeven aan belastingfraude en schenden bestuursverbod

De FIOD heeft op vrijdag 8 november een man aangehouden en een doorzoeking verricht in een onderzoek naar belastingfraude. De verdachte is een 35-jarige man, woonachtig in zowel Nederland als Belgiƫ. Zijn onderneming wordt verdacht van fraude met omzetbelasting. De man wordt verdacht van het feitelijk leiding geven aan deze fraude en het schenden van zijn bestuursverbod. Tijdens de doorzoeking in een bedrijfspand in Eindhoven is beslag gelegd op fysieke en digitale administratie, gegevensdragers en contant geld. De man is op maandag 11 november voorgeleid aan de rechter-commissaris en is voor veertien dagen in bewaring gesteld.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Een aanwijzing op grond van art. 28 Wwft naar aanleiding van overtredingen als bestuurlijke sanctie?

In het bestuurlijk sanctierecht is het van wezenlijk belang om een onderscheid te maken tussen sancties en 'niet-sancties'. Hoofdstuk 5 van de Awb – dat handelt over de handhaving – is uitsluitend van toepassing, indien sprake is van een bestuurlijke sanctie. Uit art. 5:2, eerste lid, onder a, Awb, blijkt wanneer sprake is van een bestuurlijke sanctie. Dit is een door een bestuursorgaan wegens een overtreding opgelegde verplichting of onthouden aanspraak.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM legt last onder dwangsom wegens niet meewerken aan onderzoek

De Autoriteit FinanciĆ«le Markten (AFM) heeft op 24 oktober 2024 een last onder dwangsom opgelegd aan Vantage Global Limited (Vantage Markets) omdat Vantage Markets niet meewerkt aan het onderzoek van de AFM. De AFM onderzoekt of Vantage Markets illegaal beleggingsdiensten heeft aangeboden in Nederland. De AFM heeft daarom informatie bij Vantage Markets opgevraagd. Omdat Vantage Markets deze informatie niet verstrekt legt de AFM een last onder dwangsom op. De dwangsom bedraagt €10.000 per dag tot een maximum van €100.000.

Read More
Print Friendly and PDF ^

The European Public Prosecutor’s Office and Environmental Crime | Further Competence in the Near Future?

This article envisages the possible extension of the European Public Prosecutor’s Office’s competences in the field of environmental protection. The author first presents an overview of the Office’s competences under the current legislation and, second, analyses suggestions on extending these competences specifically to the field of environmental crime. The case is made that a stronger, more comprehensive scope of competence for the EPPO would strengthen its position in the EU. This warrants an extension of the Office's jurisdiction to other types of crime, especially in the fight against cross-border crime such as environmental crime.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Onschuldpresumptie noopt tot toekenning schadevergoedingsverzoek ex art. 530 Sv (ook) na sepot

Het Gerechtshof Amsterdam heeft in een drietal zaken het artikel 530 Sv-verzoek om vergoeding van de kosten van rechtsbijstand toegekend nadat de onderliggende strafzaak was geƫindigd met een (voorwaardelijk) sepot. Volgens het hof verlangt de onschuldpresumptie ex artikel 6 EVRM, en de EHRM-rechtspraak daarover (Nealon & Hallam/VK), dat de motivering van het oordeel van de rechter in een verzoekschriftprocedure niet alsnog neerkomt op het uiten van de mening dat verzoeker zich schuldig heeft gemaakt aan het overtreden van een strafrechtelijke norm en daarmee aan het plegen van een strafbaar feit. Dit geldt niet alleen indien de strafprocedure is geƫindigd met een vrijspraak, maar ook indien deze is geƫindigd met een (voorwaardelijk) sepot.

Read More
Print Friendly and PDF ^