AFM ontving minder signalen in 2023, oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

De AFM kreeg in 2023 minder signalen dan in voorgaande jaren. Deze afname is onder meer te verklaren door het optreden van de AFM tegen beleggingsondernemingen met een Europees paspoort. Een relatieve nieuwkomer in de top-5 van ontvangen signalen is fraude met consumptief krediet. De meeste signalen hebben betrekking op fraude met crypto. Oplichters maken steeds meer gebruik van nieuwe, digitale vormen zoals datingfraude en recoveryfraude. Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Van controle naar opsporing: Mocht toezichthouder controlebevoegdheden uitoefenen, ondanks dat er al een vermoeden was van een strafbaar feit?

Gerechtshof Amsterdam 30 januari 2024, ECLI:NL:GHAMS:2024:245

Aanleiding voor de controle bij de verdachte door verbalisant, werkzaam bij de ILT, is het feit dat uit gegevens, verkregen van de dienst Douane, naar voren was gekomen dat verdachte01 B.V. in 2016 driemaal een hoeveelheid trichloorethyleen had ingevoerd. Het hof begrijpt het verweer van de verdediging op dit punt zo dat gesteld wordt dat deze gegevensuitwisseling niet had mogen plaatsvinden zonder dat er een onderliggende overeenkomst was gesloten tussen de douaneautoriteiten enerzijds en de ILT anderzijds, waarin afspraken over de vorm waarin die uitwisseling zou moeten plaatsvinden waren vastgelegd. Er is volgens het hof echter geen rechtsregel die voorschrijft dat informatie-uitwisseling tussen beide overheidsorganen alleen dan zou mogen plaatsvinden als er van een zodanige schriftelijke vastlegging sprake is.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM Agenda 2024 & Strategie 2023-2026

De AFM ziet dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering elkaar raken en versterken. En ze raken niet een enkeling, maar iedereen. Het gevolg hiervan is dat er geen eenvoudige oplossingen zijn om de risico’s die gepaard gaan met deze trends op te vangen. De ontwikkelingen vragen aanpassing van de financiële sector en bijsturing van beleidmakers en toezichthouders. Dit staat in de AFM Agenda 2024. Deze agenda beschrijft de trends en risico's in de financiële sector en licht de prioriteiten en activiteiten voor de AFM voor het komende jaar toe.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De reikwijdte van het beschikkingscriterium in het straf- en bestuursrecht nader bezien

Begin 2023 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: ABRvS of de Afdeling) drie uitspraken gewezen waarin zij deels terugkomt op haar eerdere jurisprudentie inzake het bestuursrechtelijke overtredersbegrip, meer specifiek op de invulling die zij in eerdere jurisprudentie heeft gegeven aan het leerstuk functioneel daderschap. De invulling die de Afdeling daar oorspronkelijk aan gaf, werd al lange tijd stevig bekritiseerd in de bestuursrechtelijke literatuur. Volgens de Afdeling moest onder de ‘overtreder’, naast de fysiek pleger, eenieder worden verstaan aan wie de gedraging kon worden toegerekend. Die door de Afdeling gegeven invulling zou volgens de literatuur te breed en te onbestemd zijn en bovendien afwijken van de invulling die daaraan in het strafrecht wordt gegeven. Zo oordeelde de Afdeling in haar bluswaterjurisprudentie bijvoorbeeld steevast dat de onderneming op wier terrein bluswerkzaamheden werden verricht na een aldaar ontstane brand als overtreder kon worden aangemerkt indien dat vervuilde bluswater in het oppervlaktewater terechtkwam. Volgens vaste jurisprudentie konden de schoonmaakkosten daarvan op de onderneming, als zijnde ‘functioneel overtreder’ van de vervuiling, worden verhaald. Op welke gronden die toerekening passend werd geacht, werd niet inzichtelijk gemaakt. Dat schuurde vanuit legaliteitsoogpunt, maar verbaasde evenzeer omdat toerekening hier strafrechtelijk gezien verre van vanzelfsprekend was. Hoe de onderneming zeggenschap kon uitoefenen over het gedrag van een geheel zelfstandige en nota bene publieke entiteit als de brandweer bleef gissen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De bewijsmaatstaven in het handhavingsrecht

In het bestuursrechtelijke handhavingsrecht kennen wij formeel geen bewijsrecht, maar het is er in de praktijk wel. Een belangrijk onderdeel van dit bewijsrecht zijn de twee verschillende bewijsmaatstaven. Ten eerste de bewijsmaatstaf bij bestraffende sancties. Deze maatstaf houdt in dat de overheid de overtreding moet bewijzen. Dat wil zeggen, het moet buiten redelijke twijfel komen vast te staan dat er een overtreding is. Dat betekent dat ‘[i]ngeval van twijfel’ aan de betrokkene ‘het voordeel van de twijfel [dient] te worden gegund’. Ten tweede de bewijsmaatstaf bij herstellende sancties. Die maatstaf houdt in dat de overheid een feit ‘aannemelijk’ moet maken. Wat deze tweede maatstaf inhoudt, is wat onduidelijk. In deze notenkraker sta ik stil bij een ogenschijnlijk weinig interessante uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant4 die wel treffend het verschil tussen de bewijsmaatstaven illustreert en een haakje geeft om eens langer stil te staan bij wat wij nu onder ‘aannemelijk maken’ moeten verstaan.

Read More
Print Friendly and PDF ^