Artikel: Every Euro Counts ... and So Does Every Second

The European Public Prosecutor’s Office (EPPO), operational since 1 June 2021, has not just been established to bring the perpetrators of EU fraud to justice but also to help recover the criminal profits they have acquired in the process. Thus, its raison d’être not only matches the traditional political axiom that crime does not pay but equally serves another goal formulated by European politicians across the board: money spent under the EU budget should not end up in the wrong hands. From a taxpayers’ viewpoint, this understandable ambition has not proved to be self-fulfilling over time, and this is where the EPPO could well take up its role as the ultimate remedy in the EU’s antifraud chain.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Tussen plan en aanpak. Over het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen

Deze bijdrage bespreekt het wetsvoorstel Wet plan van aanpak witwassen, dat de minister van Financiën in oktober 2022 voor behandeling bij de Tweede Kamer heeft ingediend. Het voorstel bevat maatregelen om witwaspraktijken effectiever te bestrijden. Eerdere versies van het voorstel konden rekenen op fundamentele bezwaren, onder meer van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Afdeling advisering van de Raad van State. Deze bezwaren hielden vooral verband met de gezamenlijke monitoring van banktransacties – de AP sprak van een ‘bancair sleepnet’. Een kernvraag in dit artikel is in hoeverre de regering aan deze bezwaren tegemoet is gekomen, waarbij in het bijzonder zal worden ingegaan op de gezamenlijke monitoring van banktransacties.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De voorgestelde rechterlijke toetsing bij hoge transacties: een rechtsvergelijking met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk

Op 4 september 2018 kopte een persbericht dat het Openbaar Ministerie (hierna: OM) naar buiten bracht: ‘ING betaalt 775 miljoen vanwege ernstige nalatigheden bij voorkomen witwassen’. ING betaalde dit miljoenenbedrag in het kader van een hoge transactie, waarbij de bank werd verweten zich schuldig te hebben gemaakt aan jarenlange en structurele overtreding van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Door deze schikking kon de strafzaak buitengerechtelijk worden afgedaan en hoefde deze niet voor de rechter te komen. Dit bleef echter niet onopgemerkt. Deze transactie alsook latere schikkingen tussen het OM en bijvoorbeeld ABN AMRO hebben tot veel discussies en zelfs Kamervragen geleid. Ondanks dat de transactie de afgelopen jaren een krachtig middel is gebleken om strafzaken in het financieel-economisch strafrecht af te doen, is er veel kritiek geuit op het transactieproces. Het transigeren zou klassenjustitie bewerkstelligen, een afkoping van schuld betreffen en weinig transparant zijn. In het kader hiervan is herhaaldelijk geopperd om een gerechtelijk controlemoment in te bouwen bij de totstandkoming van een schikking.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bureau Toezicht Wwft: boeten nader belicht

Witwassen is en blijft een actueel thema. Eind oktober diende Minister Kaag het wetsvoorstel 'Plan van aanpak witwassen' in. Het wetsvoorstel moet contante betalingen boven de € 3.000 verbieden en de mogelijkheid van informatie-uitwisseling tussen 'poortwachters' vergemakkelijken. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (hierna: Wwft) is één van de belangrijkste 'middelen' die wordt ingezet in de strijd tegen witwassen. De Wwft legt verregaande verplichtingen op aan instellingen die een poortwachtersfunctie hebben of werkzaam zijn in een risicovolle branche. Het toezicht op de Wwft-instellingen is bij verschillende toezichthouders belegd. Het Bureau Toezicht Wwft van de Belastingdienst houdt, samen met andere toezichthouders, toezicht op de naleving van de Wwft. Evenals de overige toezichthouders heeft het Bureau Toezicht Wwft van de Belastingdienst een aantal instrumenten tot haar beschikking om de Wwft en de daaruit voortvloeiende regels te handhaven. Een van die instrumenten is het opleggen van een bestuurlijke boete. Het Bureau Toezicht Wwft heeft in de afgelopen periode in totaal veertien boeten gepubliceerd op haar website.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De vertrouwenspersoon: een 'must' of 'nice to have'?

Jaarlijks heeft ruim een miljoen mensen te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. De kosten van werkgerelateerd verzuim bedragen jaarlijks € 6 miljard, waarvan 64% wordt veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting. Hoewel 51% van de organisaties een vertrouwenspersoon heeft aangesteld, is dat op dit moment niet verplicht. In dit artikel wordt ingegaan op de huidige rol van een vertrouwenspersoon en het juridisch kader. Vervolgens wordt ingegaan op het wetsvoorstel tot verplichtstelling van een vertrouwenspersoon. Betoogd wordt dat het wetsvoorstel verbeterd en aangepast zou moeten worden. Dit artikel wordt afgesloten met een antwoord op de in de titel gestelde vraag.

Read More
Print Friendly and PDF ^