De Wet confiscatie criminele goederen – een ondermijning van het strafrecht?

Op 16 november jl. ging het wetsvoorstel Versterking aanpak ondermijnende criminaliteit II in consultatie. Dit wetsvoorstel strekt (onder meer) tot het invoeren van de Wet confiscatie criminele goederen. Op basis van deze wet wordt het mogelijk om goederen van een persoon die afkomstig zijn van enig strafbaar feit aan de Staat te laten vervallen, zonder dat sprake is van een voorafgaande strafrechtelijke veroordeling. Het is bovendien niet de strafrechter die over deze confiscatie zal oordelen, maar de civiele rechter. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Want hoe zit het eigenlijk met waarborgen die wél gelden binnen het strafrecht, maar niet binnen het civiele recht, zoals de onschuldpresumptie? En wat als de vervolging op enig moment wordt gestaakt en de strafzaak wordt geseponeerd of uiteindelijk eindigt in een vrijspraak?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Eendaadse samenloop van fiscale en commune feiten

De officier van justitie heeft een vervolgingsmonopolie: hij of zij bepaalt of en, zo ja, voor welk strafbaar feit de verdachte wordt vervolgd. Deze discretionaire bevoegdheid wordt ingeperkt door het in artikel 69 lid 4 AWR vervatte vervolgingsbeletsel dat bepaalt dat ingeval een gedraging zowel valt onder de delictsomschrijving van artikel 69 lid 1 of 2 AWR als onder die van artikel 225lid 2 Sr, niet mag worden vervolgd op basis van laatstgenoemde bepaling. De alhier bedoelde samenloop doet zich (bijvoorbeeld) voor wanneer belastingaangifte wordt gedaan met gebruikmaking van een vals aangiftebiljet. Deze fiscale overtreding dient enkel te worden vervolgd op basis van de fiscale strafbaarstelling1 en niet op basis van zijn commune pendant.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Crypto-fraude: hoe wordt dit strafrechtelijk beteugeld?

Er is zowel in Nederland als internationaal een stoet aan nieuwsartikelen, podcasts en documentaires verschenen over (vermeende) crypto-fraude. Hiermee doelt de auteur op fraudes waarbij crypto’s als instrument door fraudeurs worden ingezet om anderen te bedriegen en zodoende onrechtmatig voordeel te verkrijgen. De financieel toezichthouders, De Nederlandsche Bank (DNB) en Autoriteit Financiële Markten (AFM), kregen alleen dit jaar al honderden meldingen over mogelijke misstanden met crypto’s en waarschuwen al geruime tijd voor de frauderisico’s van crypto’s. Ook heeft DNB meerdere malen opgetreden tegen ‘illegale’ aanbieders van gereguleerde cryptodiensten. Het strafrecht volgt inmiddels ook. Recent zijn er twee vonnissen over crypto-fraude gewezen. Naar verwachting zullen er meer strafzaken volgen. De complexiteit van crypto’s, het internationale karakter, de (pseudo)anonimiteit bij transacties met crypto’s en de grote hoeveelheid geld die in de crypto-markt omgaat, vormen een vruchtbare bodem voor crypto-fraudeurs. Hoog tijd om de bestrijding van crypto-fraude onder de loep te nemen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De burgemeester als ziektebestrijder?

De uitbraak van het coronavirus heeft niet alleen veel gevraagd van de bevolking, maar ook van de (straf)rechtspleging. Zo zijn verschillende juridische instrumenten ontwikkeld om dit virus in te dammen. Deze instrumenten zijn niet alleen strafrechtelijk van aard, maar ook bestuursrechtelijk. Het bestuursrecht en corona zijn op verschillende manieren met elkaar verbonden. Ten eerste bevat het bestuursrecht juridische instrumenten om de pandemie te bestrijden, zoals de Wet publieke gezondheid. Ten tweede biedt het bestuursrecht instrumenten om de gevolgen van de pandemie af te zwakken en ten derde heeft corona grote gevolgen gehad voor de manier waarop de overheid haar werk doet. In dit redactioneel wordt de aandacht besteed aan een voorgestelde nieuwe bevoegdheid voor de burgemeester, namelijk een sluitingsbevoegdheid. Hartmann en Sackers hebben er terecht op gewezen dat met de wijziging van de Wet publieke gezondheid lang nog niet alle rechtsvragen zijn beantwoord. Een van de voorgestelde coronamaatregelen is de wijziging van de Wet publieke gezondheid in verband met een sluitingsbevoegdheid ten aanzien van publieke en besloten plaatsen wegens een uitbraak. Met deze bevoegdheid lijkt de burgemeester dus ook een rol te krijgen als ziektebestrijder.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Interveniëren met effect?

Fraude, milieucriminaliteit en witwassen veroorzaken grote schade aan maatschappij, economie en milieu. Het belang van het voorkomen en bestrijden ervan is evident, maar de wijze waarop is niet eenvoudig. Recente onderzoeksrapporten laten zien dat het adequaat voorkomen en bestrijden geen sinecure is. Wetgeving is vaak ingewikkeld en de omstandigheden en gevolgen van de delicten zijn doorgaans verscholen. Het handhavingsstelsel is bovendien gelaagd, met zowel publieke als private partijen die uiteenlopende rollen en bevoegdheden hebben. Handhavingsinstrumenten, van preventief tot punitief, kunnen nog doeltreffender en effectiever worden ingezet.

Read More
Print Friendly and PDF ^