Criminal liability based on European Regulations for ship recycling in South Asia: dead in the water?

In December 2021, the European Commission published a (new) Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the Protection of the Environment through Criminal Law and replacing Directive 2008/99/EC. The Commission specifically mentioned illegal ship recycling as one of the areas in need of more decisive enforcement. The new directive, therefore, will require criminal sanctions for illegal ship recycling. This begs the question at which point legal ship recycling becomes illegal ship recycling, when ship recycling can lead to criminal liability under the European legal framework. The author analyses both the Waste Shipment Regulation and the Ship Recycling Regulation to answer this question. It is concluded both regulations can easily be avoided, hampering effective enforcement.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuwe afspraken in de maak voor toezicht en handhaving Wet gewasbescherming en biociden

Een aantal overheidsdiensten gaat werken aan nieuwe samenwerkingsafspraken voor het toezicht en de handhaving op het gebied van de Wet gewasbescherming en biociden (Wgb). De Inspectie Leefomgeving en Transport zal dit traject coördineren. De andere betrokken ketenpartners en toezichthouders zijn het Openbaar Ministerie (OM), de politie, de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA), de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) en de Unie van Waterschappen (UvW).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Ontnemingsschikking voor omvangrijke handel in producten van beschermde dier- en plantensoorten

Op 10 november 2020 veroordeelde de rechtbank Den Bosch de heer Timmers, Timmers-Gems BV en Timmer-Gemsgroup BV voor de import, het verhandelen en in bezit hebben van een grote hoeveelheid producten van beschermde uitheemse dier- en plantensoorten gedurende de periode januari 2014 tot en met oktober 2016. Ter ontneming van het wederrechtelijk verkregen voordeel van de heer Timmers en diens rechtspersonen is het Openbaar Ministerie met de heer Timmers een schikking aangegaan met een vastgesteld voordeel van 700.000 euro. 

Illegale handel met grote gevolgen voor dieren en planten

Het betrof een omvangrijke strafzaak over illegale handel in producten van beschermde uitheemse dier- en plantensoorten met handelslijnen met onder andere Indonesië, de Filipijnen, Amerika en China.

Gevangenisstraf en geldboetes

De heer Timmers werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 maanden waarvan de helft voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar, in de hoedanigheid van feitelijk leidinggevende van genoemden ondernemingen. Hij heeft hoger beroep ingesteld. De rechtspersonen hebben op hun beurt elk een geldboete opgelegd gekregen van 20.000 euro en ook een voorwaardelijke stillegging van het bedrijf met een proeftijd van 2 jaar. De uitspraak van de rechter tegen de rechtspersonen is onherroepelijk.

OM treft schikking

Ter voldoening van de schikking van 700.000 euro heeft de heer Timmers afstand gedaan van in beslag genomen tegoeden. Verder is overeengekomen dat de heer Timmers afstand doet van iedere mogelijke aanspraak op wettelijke rente en heeft hij verder ingestemd met uitsluiting van fiscale aftrek van deze afwikkeling. De schikking is afgestemd met de Belastingdienst.

Het OM is van mening dat het aangaan van deze schikking recht is gedaan aan het beoogde doel van de ontnemingswetgeving.

Bron: OM

Print Friendly and PDF ^

Artikel: De weigering van een jachtakte door de korpschef van de politie als een bestraffende sanctie?

In het bestuurlijke sanctierecht wordt doorgaans een onderscheid gemaakt tussen herstelsancties en bestraffende sancties. De enige algemeen geaccepteerde bestuurlijke bestraffende sanctie is de bestuurlijke boete. Omdat deze sanctie bestraffend van aard is, geldt het zogenoemde una via-beginsel. De strekking van dit beginsel is dat indien dezelfde gedraging zowel bestuurlijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan, de keuze voor een der wegen op een gegeven moment definitief is. Indien een bestuurlijke sanctie, zoals bijvoorbeeld de toepassing van artikel 13b Opiumwet, als een bestraffende sanctie zou worden aangemerkt, heeft dit consequenties voor een eventuele strafrechtelijke vervolging wegens hetzelfde feit. Eenzelfde manier van redeneren zou kunnen worden gehanteerd over de Wet Bibob; indien de intrekking van een vergunning op grond van deze wet wordt gekwalificeerd als een bestuurlijke bestraffende sanctie, staat het una via-beginsel een vervolging wegens hetzelfde feit in de weg. De jurisprudentie van de Afdeling is evenwel zonneklaar: zowel de toepassing van artikel 13b Opiumwet als de intrekking van een vergunning op grond van de Wet Bibob worden door de Afdeling niet aangemerkt als een bestraffende sanctie. Geheel vrij van commentaar is deze bestendige jurisprudentie overigens niet. Dat het aanmerken van een bestuurlijke sanctie (of maatregel) als een bestraffende sanctie daadwerkelijk gevolgen heeft voor een hierop volgende vervolging, heeft de jurisprudentie rondom het alcoholslotprogramma laten zien. In de onderhavige casus staat een soortgelijke problematiek centraal, namelijk de weigering tot verstrekking van een jachtakte door de korpschef.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Geldboete voor bedrijf na dodelijk arbeidsongeval

Het Openbaar Ministerie verwijt een bedrijf uit Emmen overtreding van de arbeidsomstandighedenwet. Op 12 juli 2019 raakte een toen 41-jarige man uit Emmen met zijn hoofd bekneld in een inpakapparaat. Het slachtoffer overleed niet lang daarna aan zijn verwondingen. Het OM eist een geldboete van 100.000 euro, waarvan 30.000 euro voorwaardelijk voor een periode van 3 jaar, tegen het bedrijf.

Read More
Print Friendly and PDF ^