Vrijspraak faillissementsfraude, uitleg bestuurdersbegrip

Gerechtshof ’s-Hertogenbosch 16 mei 2022, ECLI:NL:GHSHE:2022:1552

Het hof stelt voorop dat voor een bewezenverklaring van het primair tenlastegelegde sprake dient te zijn van een bestuurder van de (inmiddels) gefailleerde rechtspersoon in de zin van artikel 343 Sr oud. Dit betreffen de formele en/of feitelijke bestuurders van de rechtspersoon. De indirecte formele bestuurder van de rechtspersoon is geen bestuurder in de zin van artikel 343 Sr. Deze dient volgens de jurisprudentie van de Hoge Raad via het feitelijk leidinggeven aan/opdrachtgeven tot het door de directe formele rechtspersoon-bestuurder gepleegde delict van artikel 343 Sr oud te worden vervolgd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Vrijspraak faillissementsfraude: Criterium 'ter bedrieglijke verkorting van de rechten der schuldeisers'

Gerechtshof Amsterdam 29 maart 2022, ECLI:NL:GHAMS:2022:1307

Uit het plan ‘Plan 2012/2013 BV 2 verdachte ’ leidt de advocaat-generaal het vooropgezette plan van de medeverdachte (als middellijk vennoot van de verdachte rechtspersoon) af om BV 1 B.V. eerst leeg te trekken en vervolgens failliet te laten gaan. Ander bewijs voor een naderend faillissement heeft het openbaar ministerie niet aangevoerd en heeft het hof ook niet in het dossier aangetroffen. Het onderzoek was daar ook niet op gericht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuw handhavingsbeleid DNB voor tijdige indiening van toezichtrapportages

DNB heeft haar Handhavingsbeleid bij niet-tijdige verstrekking van financiële rapportages door onder toezicht staande instellingen van 16 mei 2013 herzien. Deze is vervangen door de beleidsregel Handhavingsbeleid DNB voor tijdige indiening van toezichtrapportages van 30 maart 2022. In het Handhavingsbeleid zet DNB de wijze van indiening uiteen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Promotieonderzoek naar besluitvorming van toezichthouders

Van toezichthouders, zoals markttoezichthouders en inspecties, wordt verwacht dat zij onafhankelijk en objectief besluiten nemen. Dit roept de vraag op of toezichthouders ook daadwerkelijk in staat zijn om onbevooroordeeld besluiten te nemen. Met haar proefschrift geeft Tessa Coffeng, vanuit een sociaal psychologisch perspectief, meer inzicht in de besluitvorming van toezichthouders op individueel en groepsniveau.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het perspectief van de AFM op cultuur

Extern toezicht op cultuur, ethiek en compliance kent fundamentele problemen omdat externe toezichthouders geen onderdeel uitmaken van de cultuur die zij beoordelen. Om dat probleem op te lossen beoordeelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM; de externe gedragstoezichthouder op de financiële markten) niet de organisatiecultuur zelf, maar of ondernemingen werken aan hun eigen organisatiecultuur.
Minimaal wordt verwacht dat ondernemingen grip proberen te krijgen op moeilijk tastbare onderwerpen, zoals cultuur en voorbeeldgedrag. Van de zeer professionele ondernemingen wordt verwacht dat zij afstand nemen en zelf onderzoeken of zij die grip inderdaad hebben, en of zij met hun plannen ook echt hun beoogde doelen bereiken.

Read More
Print Friendly and PDF ^