Eerste bijeenkomst EU Anti-corruptie netwerk

Op 20 september organiseerde commissaris voor Binnenlandse Zaken, Ylva Johansson, de eerste bijeenkomst van het EU-netwerk tegen corruptie in Brussel. Het netwerk is opgericht als onderdeel van de voorstellen voor corruptiebestrijding die de Commissie in mei 2023 heeft goedgekeurd. Het brengt nationale autoriteiten, mensen uit de praktijk, maatschappelijke organisaties, internationale organisaties, EU-agentschappen en de Commissie samen. Het is bedoeld om samenwerking te bevorderen, trends vast te stellen en goede praktijken te ontwikkelen om in de hele EU een doeltreffender corruptiebestrijdingsbeleid tot stand te brengen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Anti-Corruptie Congres 2023: Van De Mos tot Europa

Vrijdag 24 november 2023 | 9.30 - 17.15 uur

Het Anti-Corruptie Congres staat dit jaar in het teken van ambtelijke omkoping. Niemand zal de volledige vrijspraak in de zaak De Mos e.a. zijn ontgaan. Hét moment om in te zoomen op dit onderwerp. Van de elementen die bijdragen aan het ontstaan van ambtelijke corruptie tot aan de opsporing ervan door de Rijksrecherche met het Openbaar Ministerie. Antwoord wordt gegeven op de vraag hoe het doen van partijdonaties zich verhoudt tot oogmerk / opzet uit onze omkopingsbepalingen en verkend wordt wanneer ombudspolitiek omslaat naar corruptie. En wie worden er aangemerkt als ambtenaar? Maar wat nu als je niet wist dat je ambtenaar was? Wanneer ben je verontschuldigbaar onwetend over je ambtelijke hoedanigheid en kan je een beroep doen op AVAS? De allerlaatste ontwikkelingen worden besproken, zo ook het het in mei 2023 aangekondigde Europees Anti-corruptie pakket met voorstel voor nieuwe EU-corruptierichtlijn. Wat zijn de gevolgen voor Nederland? Kunnen we meer strafbaarstellingen verwachten en hogere straffen?

Read More
/Source
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU verduidelijkt de criteria ter beoordeling van het risico van schending van het recht op een eerlijk proces in de context van een overlevering

HvJ EU 22 februari 2022, C-562/21 PPU en C-563/21 PPU

Een rechterlijke autoriteit mag de overlevering niet weigeren op de enkele grond dat de opgeëiste persoon aanvoert te zijn berecht of het risico loopt te worden berecht door één of meerdere rechters die zijn benoemd op voordracht van een orgaan zoals de niet-onafhankelijke Poolse Raad voor de rechtspraak. De opgeëiste persoon moet concrete gegevens verstrekken over de benoemingsprocedure van de betrokken rechters waaruit blijkt dat de rechtsprekende formatie zodanig was samengesteld dat zijn recht op een eerlijk proces is aangetast. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van de Rechtbank Amsterdam.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gegevensverwerking door gemeenschappelijke onderzoeksteams voortaan in lijn met EU-regels inzake gegevensbescherming bij rechtshandhaving

De richtlijn gegevensbescherming bij rechtshandhaving is in 2016 in werking getreden en vormt een veel uitgebreider en algemener instrument voor gegevensbescherming dan het voorgaande instrument. Diverse wetgeving van de EU op het gebied van de rechtshandhaving moet daarom worden aangepast aan de richtlijn. Een nieuwe richtlijn brengt de EU-regelgeving inzake gemeenschappelijke onderzoeksteams in lijn met de richtlijn gegevensbescherming bij rechtshandhaving.

Read More
, , ,
Print Friendly and PDF ^

Europese Commissie presenteert voorstel tot herziening van de richtlijn slachtofferrechten

De voorgestelde regels moeten zorgen voor een verbeterde toegang van slachtoffers tot informatie en een effectievere deelname aan strafprocedures voor slachtoffers. Daarnaast beogen de voorgestelde regels ervoor te zorgen dat beschermingsmaatregelen beter worden afgestemd op de behoeften van slachtoffers en dat kwetsbare slachtoffers betere toegang krijgen tot gespecialiseerde hulp. Verder moeten de voorgestelde regels zorgen voor een vereenvoudigde toegang tot schadevergoeding.

Read More
, , , ,
Print Friendly and PDF ^