HvJ EU: herhaling van vorige getuigenverhoor is niet vereist om schending van rechten van verdachte te kunnen herstellen

HvJ EU 15 september 2022, ECLI:EU:C:2022:692

Een beklaagde heeft het recht om aanwezig te zijn bij zijn terechtzitting en recht op toegang tot een advocaat. Een aanvullend getuigenverhoor verzekert de eerbiediging van die rechten in het geval de beklaagde en zijn advocaat om redenen buiten hun wil niet aanwezig konden zijn bij het vorige getuigenverhoor. Het verhoor dat in afwezigheid van de beklaagde en de advocaat heeft plaatsgevonden hoeft tijdens het aanvullende verhoor niet in zijn geheel te worden herhaald. Het is voldoende dat de beklaagde en zijn advocaat die getuige vrij kunnen ondervragen tijdens het aanvullende verhoor en voorafgaand een afschrift ontvangen van het proces-verbaal van het vorige verhoor. Dat is het antwoord van het EU-Hof op vragen van een Bulgaarse rechter.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Beyond Freezing?

Since 2014 persons allegedly involved in or supporting the undermining or threatening of the territorial integrity, sovereignty and independence of Ukraine are subject to freezing measures against their property and other financial resources within the European Union. As part of several comprehensive political and economic sanctioning packages initiated by the Commission and the Council after the invasion of February 2022, these financial sanctions have been significantly extended, currently targeting, inter alia, some 1,200 individuals, most of them of Russian nationality. This article provides a general overview of the concept of the EU's so-called targeted ("smart") sanctions and the adaption of this instrument to Russia's warfare in Ukraine, followed by an exploration of the plans for a further tightening of such measures as proposed by the European Commission. The intention is to go beyond the – temporary – freezing of assets owned by listed individuals and entities, thus promoting their seizure and confiscation. The new extended measures introduced quite recently in Germany clearly anticipate this new policy direction. They can be seen as a blueprint and have been depicted as point of reference for a critical analysis of such symbolic legislative activism which raises serious fundamental rights concerns.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De wederzijdse erkenning van confiscatiebevelen: de innovatieve aspecten van Verordening (EU) 2018/1805

De grensoverschrijdende tenuitvoerlegging van confiscatiebevelen werd recent door Verordening (EU) 2018/1805 op enkele belangrijke punten gewijzigd. In deze bijdrage worden de meest innovatieve aspecten toegelicht. Zo wordt achtereenvolgens stilgestaan bij de ruime werkingssfeer van de verordening; de termijn waarbinnen de uitvoerende autoriteit een beslissing betreffende de erkenning en tenuitvoerlegging moet nemen; de weigering indien de tenuitvoerlegging zou leiden tot een manifeste schending van een grondrecht; en de aandacht voor slachtoffers en getroffen personen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het Europees Openbaar Ministerie en het hervormde OLAF uit de startblokken

De strijd tegen fraude die ten koste kan gaan van EU-middelen heeft een nieuwe impuls gekregen. Op 1 juni 2021 is het Europees Openbaar Ministerie (EOM) met zijn werkzaamheden begonnen. Het EOM is een onafhankelijk vervolgingsorgaan dat, in het kort, bevoegd is om strafbare feiten die ten koste gaan van de begroting van de Europese Unie (EU) te onderzoeken, te vervolgen en voor de nationale strafrechter te brengen. Daarmee hebben de deelnemende lidstaten het vervolgingsmonopolie op dit gebied deels in de handen van de EU gelegd. De komst van het EOM brengt ook veranderingen met zich voor de rol en de taakuitoefening van het Europees bureau voor fraudebestrijding (OLAF). OLAF krijgt een ondersteunende rol voor het EOM en wordt uitgerust met nieuwe bevoegdheden die zijn doeltreffendheid moeten vergroten. In deze bijdrage gaan wij in op deze ontwikkelingen en leggen daarbij de ­nadruk op het spanningsveld rond deze bevoegdheids­overdracht en de noodzaak om te voorzien in effectieve procedurele waarborgen. Wij geven allereerst een korte omschrijving van het EOM en zijn bevoegdheden, en gaan kort in op enkele aspecten van de Nederlandse deelname aan het EOM. Vervolgens bespreken wij de veranderingen voor OLAF. Wij besteden eerst aandacht aan de rolverdeling tussen het EOM en OLAF. Daarna staan wij stil bij de veranderingen die strekken tot verbetering van de doeltreffendheid van onderzoeken door OLAF, de uitbreiding van zijn onderzoeksbevoegdheden en de nieuwe procedurele waarborgen die daartegenover staan.

Read More
Print Friendly and PDF ^

FATF en INTERPOL intensiveren samenwerking ten aanzien van grensoverschrijdende opsporing, inbeslagneming en confiscatie van criminele vermogensbestanddelen

De Financial Action Task Force (FATF) en INTERPOL hebben een gezamenlijk initiatief gelanceerd om criminelen hun zwart geld afhandig te maken, wat een keerpunt betekent in de wereldwijde inspanningen om illegale activa terug te vorderen. Op de allereerste FATF-INTERPOL Roundtable Engagement (FIRE) kwamen 150 deskundigen op hoog niveau bijeen die de nadruk legden op de dringende noodzaak om nationale beleidsmaatregelen en acties te bevorderen die prioriteit geven aan de opsporing, inbeslagneming en confiscatie van criminele vermogensbestanddelen.

Read More
Print Friendly and PDF ^