EU-Hof: persoon of entiteit tegen wie sancties zijn gericht heeft geen recht op formeel verhoor bij verlenging van sancties

HvJ EU 12 mei 2022, C-242/21 (P, Evariste Boshab tegen Raad)

Het recht om te worden gehoord moet worden geƫerbiedigd in elke procedure die kan leiden tot de vaststelling van een voor de betrokkene nadelige maatregel. De verlenging van sancties vormt een dergelijke nadelige maatregel. De verlenging van sancties hoeft echter niet vooraf te gaan door een formeel verhoor. Er zijn namelijk ook andere manieren om ervoor te zorgen dat de betrokkene zijn recht om te worden gehoord op een nuttige en doeltreffende wijze kan uitoefenen. Dat is het antwoord van het EU-Hof naar aanleiding van een hogere voorziening tegen een arrest van het EU-Gerecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: A Reasoned Approach to Prohibiting the Bis in Idem

The two pending cases C-117/20 bpost and C-151/20 Nordzucker e.a., both relating to the area of parallel competition proceedings, cast a new light on the interpretation of the idem concept. With two opinions rendered on 2 September 2021, AG Bobek proposed a unified triple identity test. He argued that the CJEU should reverse its jurisprudence based on double identity because it gives rise to legal uncertainty. The present article argues that the AG failed to suggest a viable solution to interpret the idem notion in accordance with ECtHR case law. It is suggested not to get rid of the broader standard of protection against double jeopardy in the EU when justified but to supplement the requirement of ā€œsame actsā€ with the familiar conditions for extracontractual liability, including the conduct, its effects, and casual link.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Europese Commissie stelt voor om de regels inzake de ontneming en confiscatie van vermogensbestandsdelen aan te scherpen

Criminele organisaties maken gebruik van gesofisticeerde middelen om hun enorme inkomsten, die ten minste op 139 miljard euro per jaar worden geraamd, wit te wassen. Aangezien het belangrijkste motief voor de georganiseerde criminaliteit financieel gewin is, is de ontneming van vermogensbestanddelen een zeer doeltreffend mechanisme om criminele activiteiten te ontmoedigen. Om ervoor te zorgen dat criminaliteit niet loont, heeft de Commissie in haar EU-strategie ter bestrijding van de georganiseerde criminaliteit (2021) aangekondigd dat zij de regels inzake de ontneming en confiscatie van vermogensbestanddelen wil aanscherpen. Op 24 mei 2022 heeft de Commissie een wetgevingsvoorstel gepresenteerd op basis waarvan die regels worden aangescherpt. Het wetgevingsvoorstel zal binnenkort worden besproken door de Raad en het Europees Parlement.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Grote Kamer HvJ EU over voorwetenschap & informatie die concreet is

HvJ EU 15 maart 2022, C-302/20

Bij het schrijven van een column over marktgeruchten heeft A informatie gegeven aan twee personen die vervolgens op basis van die informatie hebben gehandeld met voorwetenschap. De vraag is of hier sprake was van openbaarmaking van informatie ā€˜ten behoeve van journalistieke doeleinden’ in de zin van verordening nr. 596/2014. Het hof legt deze verordening uit in het licht van de vrijheid van meningsuiting (art. 11 Hv). Het beantwoordt de voorgelegde vraag positief, nu ook informatievergaring en verificatie kunnen behoren tot journalistieke werkzaamheden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Europese Commissie wil schendingen van EU-sancties toevoegen aan de lijst van EU-misdrijven

De EU-wetgever is ten aanzien van EU-misdrijven bevoegd om maatregelen vast te stellen op het gebied van de strafbaarstelling van bepaalde feiten en de sanctionering daarvan. De Raad kan die lijst van EU-misdrijven met instemming van het Europees Parlement uitbreiden. De Europese Commissie heeft een voorstel gepresenteerd voor een Raadsbesluit op basis waarvan de lijst van EU-misdrijven wordt uitgebreid tot schendingen van EU-sancties.

Read More
Print Friendly and PDF ^