Beslissing in strafrechtelijk onderzoek naar luchtvaartbedrijf: OM seponeert vanwege onvoldoende bewijs

Het Openbaar Ministerie Noord-Holland heeft een afdoeningsbeslissing genomen in het strafrechtelijk onderzoek naar een luchtvaartbedrijf dat vestigingen heeft in Den Helder en Emmer-Compascuum. Het OM heeft besloten om de zaken tegen drie verdachten – het bedrijf, de eigenaar en een manager – te seponeren vanwege onvoldoende wettig en overtuigend bewijs. De zaak tegen een andere medewerker was al eerder geseponeerd, toen uit onderzoek bleek dat er geen verdenking meer tegen haar was.

Read More
Print Friendly and PDF ^

AFM-wetgevingsbrief 2025: Fraude, transparantie en toezicht in balans

De Autoriteit Financiële Markten heeft haar jaarlijkse wetgevingsbrief gestuurd aan de ministers van Financiën en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In deze brief benoemt de AFM diverse knelpunten in het huidige wettelijke kader en doet zij concrete voorstellen ter verbetering. Hoewel de brief een breed palet aan onderwerpen bestrijkt – van pensioeninformatie tot regeldruk bij beursgenoteerde vennootschappen – bevat zij ook enkele punten die relevant zijn vanuit het perspectief van financieel-economische criminaliteit, zoals fraude en het waarborgen van integere markten.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Meer dan een FCPA-pauze (en het einde daarvan): een nieuw DOJ-memorandum als handhavingsversneller

Het DOJ-memorandum Focus, Fairness, and Efficiency in the Fight Against White-Collar Crime van 12 mei 2025 herijkt de Amerikaanse witboordenhandhaving na een tijdelijke FCPA-pauze. Hoewel veel elementen voortbouwen op bestaande beleidsdocumenten zoals de CEP (2018), introduceert het memorandum nieuwe accenten zoals de expliciete koppeling tussen handhaving en bescherming van Amerikaanse concurrentiebelangen. Jurisdictie op basis van dollartransacties krijgt beleidsprioriteit. De Corporate Enforcement Policy wordt transparanter, met ruimte voor vervroegde beëindiging van toezichtsmaatregelen. Ook wordt de persoonlijke aansprakelijkheid van juridische functies – waaronder in-house counsel – expliciet benoemd. Het whistleblowerprogramma wordt uitgebreid naar meer delictcategorieën. Voor Europese bedrijven betekent dit een structureel verhoogd nalevingsrisico en noodzaak tot strategische governance-aanpassing.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De notaris als poortwachter bij financieel-economische criminaliteit: opheffen geheimhoudingsplicht?

Het Nederlandse notariaat waarborgt rechtszekerheid en rechtsbescherming in het economisch verkeer. Door transacties vooraf juridisch te verankeren, hebben notariële diensten bovendien een sterke preventieve werking. De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) benadrukt dit in haar position paper van 21 mei 2025.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Rekenkamer legt vinger op zere plek in rapport over strafrechtketen

De Rechtspraak herkent zich in de analyse van de Algemene Rekenkamer over het functioneren van de strafrechtketen. Dat zegt Henk Naves, voorzitter van de Raad voor de rechtspraak, in reactie op een verantwoordingsonderzoek van de Rekenkamer dat recent is verschenen. 'Het onderzoek legt de vinger op de zere plek en biedt waardevolle inzichten die ook de Rechtspraak kunnen helpen om haar rol binnen de strafrechtketen te versterken.' 

Verantwoordelijkheid

Henk Naves, voorzitter Raad voor de rechtspraak: 'De analyse van de Rekenkamer is grondig en legt bloot waar verbeteringen nodig zijn,' zegt Naves. 'Met behulp van de uitkomsten van dit onderzoek, wil de Rechtspraak zelfstandig en in samenwerking met onder andere het Openbaar Ministerie bij blijven dragen aan oplossingen voor knelpunten. Bijvoorbeeld op het gebied van doorlooptijden, digitalisering en het uitvoeren van beleids- en wetgevingsinitiatieven, waaronder de vernieuwing van het Wetboek van Strafvordering.' 

De Rechtspraak heeft de afgelopen jaren zelf en samen met de keten stappen gezet die ervoor hebben gezorgd dat er meer strafzaken zijn behandeld, stelt Naves. 'In het bijzonder zedenzaken en zaken over veelvoorkomende criminaliteit, zoals (winkel)diefstal, mishandeling en vernieling. Tegelijkertijd zien we, net als de Rekenkamer, dat er nog genoeg uitdagingen liggen.'

Verbeteren

‘De strafrechtketen staat al langere tijd onder druk, door een tekort aan rechters, maar ook door capaciteitsproblemen elders in de keten. Ook organisaties zoals de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) lopen regelmatig tegen de grenzen van hun kunnen aan. Iedereen binnen de strafrechtketen werkt met man en macht aan verbeteringen, maar er is vooral in samenwerking nog winst te behalen. 

Oplossingen

De Rechtspraak heeft vanwege de onafhankelijke positie in ons staatsbestel een bijzondere eigen verantwoordelijkheid om bedrijfsvoering en doorlooptijden aan te pakken, constateert ook de Rekenkamer. Bij deze staatsrechtelijke positie past echter niet de aanbeveling van de Rekenkamer om de minister per aanwijzing de Rechtspraak aan te laten sturen. Naves: ’Het weghalen van de regie bij de Rechtspraak past niet bij de scheiding der machten en draagt daarnaast ook niet bij aan oplossingen.’

De oplossing moet volgens de voorzitter van de Raad vooral vanuit de strafrechtketen zelf komen. ‘De samenwerking is er al, iedereen weet voor welke opgave we staan en is doordrongen van de maatschappelijke noodzaak. Voor de Rechtspraak geldt dat we moeten nadenken over hoe we ons tekort aan rechters over de verschillende rechtsgebieden heen mogelijk anders verdelen. Bijvoorbeeld met meer capaciteit op strafzaken die een hogere prioriteit hebben zodat ze sneller kunnen worden behandeld. Dat vinden we moeilijk, want voor ons is de mens achter elke zaak, ongeacht het rechtsgebied, van gelijk gewicht. Maar voor de samenleving is dat soms anders. Het rapport van de Rekenkamer helpt ons bij het vinden van gepaste oplossingen voor complexe problemen binnen de strafrechtketen.’

Print Friendly and PDF ^