Artikel: Due diligence en positieve verplichtingen: elkaar versterkende grondslagen voor overheidsaansprakelijkheid op verschillende niveaus?

Dit artikel bespreekt de wisselwerking tussen positieve verplichtingen vanuit het EVRM en de due diligence-norm in het Verdrag van Istanbul. Na een schets van de rol die due diligence traditioneel inneemt in het internationale recht en de rol die deze norm speelt in het Verdrag van Istanbul, verkent auteur de relatie en wisselwerking tussen due diligence en positieve verplichtingen. Ook wordt ingegaan op de eventuele gevolgen van deze wisselwerking voor de nationale rechter en op potentiƫle interstatelijke aansprakelijkheid.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Hobbels en oneffenheden in de Pikmeer-rechtspraak

Onderwerp van deze bijdrage is de immuniteit van lagere overheden. In het Pikmeer II-arrest heeft de Hoge Raad het kader ter beoordeling van de immuniteit van lagere overheden ter zake van door hen verrichte gedragingen uiteengezet: immuniteit van een openbaar lichaam als bedoeld in hoofdstuk 7 van de Grondwet – lagere overheden behoren tot deze categorie – dient slechts dan te worden aangenomen ā€˜als de desbetreffende gedragingen naar hun aard en gelet op het wettelijk systeem rechtens niet anders dan door bestuursfunctionarissen kunnen worden verricht in het kader van de uitvoering van de aan het openbaar lichaam opgedragen bestuurstaak, zodat uitgesloten is dat derden in zoverre op gelijke voet als het openbaar lichaam aan het maatschappelijk verkeer deelnemen’.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Het zwijgrecht uit artikel 6 EVRM bij de bestuurlijke boete

De bestuurlijke boete is een criminal charge, dus moet het boeteproces ook eerlijk zijn in de zin van artikel 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daarbij hoort het zwijgrecht en breder: het recht niet te worden gedwongen tegen zichzelf te getuigen of een bekentenis af te leggen, het nemo tenetur-beginsel. Wanneer een strafzaak tegen een verdachte begint mag deze direct zwijgen, dat is qua nemo tenetur wel overzichtelijk. In het financiƫle bestuursrecht wordt echter primair gehandhaafd met het oog op herstel en tijdens een onderzoek in die fase geldt tegenover toezichthouders een medewerkingsplicht en geen zwijgrecht. Hoe wordt dan toch dit beginsel gewaarborgd, als later een boete volgt? Kort en goed: toezichthouders kennen bij een boeteverhoor het zwijgrecht toe en zullen eerder onder dwang afgelegde verklaringen uitsluiten van gebruik bij de boete. Dit laatste heet de reflexwerking van het zwijgrecht en volgt al uit het arrest Saunders dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) in 1996 wees.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Overheidsaansprakelijkheid in het strafrecht

Deze bijdrage laat zien dat en – vooral – waarom de Pikmeer-rechtspraak over de strafrechtelijke immuniteit van lagere overheden nog steeds vragen oproept. Dat geldt in de eerste plaats voor de uitleg van het Pikmeer II-criterium. De daarin figurerende termen ā€˜bestuursfunctionarissen’ en ā€˜(desbetreffende) gedragingen’ zijn voor verschillende interpretatie vatbaar. Daarnaast zijn er vragen omtrent de vervolgbaarheid van personen op grond van leidinggeven en eigen daderschap. Het ligt op de weg van de Hoge Raad over deze fundamentele kwesties meer duidelijkheid te verschaffen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De marginalisering van het strafrecht in de financiƫle handhaving: 25 jaar Wet IDBB en de opkomst van het bestuursrechtelijk boetestelsel

Vijfentwintig jaar geleden werden de financiƫle toezichthouders uitgerust met nieuwe handhavingsinstrumenten. Overtredingen van de financiƫle wetgeving kunnen sindsdien niet alleen strafrechtelijk worden aangepakt, maar ook met bestuurlijke boetes en dwangsommen. De Wet IDBB heeft bewerkstelligd dat de rechtshandhaving in de financiƫle sector een overwegend bestuursrechtelijke aangelegenheid is geworden. De rol van het strafrecht is gemarginaliseerd. Daar hoeven justitiabelen niet blij mee te zijn, want het bestuurlijk handhavingsrecht is bepaald niet minder ingrijpend. Er wordt gewerkt met draconische boetebedragen en de onschuldpresumptie wordt veronachtzaamd.

Read More
Print Friendly and PDF ^