Artikel: Onderzoeksplicht verzuimd door inspecteur bij navordering

Mag de Belastingdienst een navorderingsaanslag opleggen als er geen aangifte is ingediend en geen definitieve aanslag is opgelegd? Dit onderwerp is nog niet uitgekristalliseerd in de rechtspraak, maar rechtbank Noord-Nederland heeft hierover vorig jaar een interessant oordeel gegeven.1 De rechtbank legt met deze uitspraak de verantwoordelijkheid bij de inspecteur om tijdig een aanslag vast te stellen, naar mijn mening een terechte ontwikkeling.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Een terugblik op 25 jaar richtinggevende uitspraken over bestuurlijke handhaving in de financiƫle sector

Dit artikel biedt een overzicht van vijf invloedrijke uitspraken van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) met betrekking tot bestuurlijke handhaving door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB). De auteur analyseert hoe deze uitspraken de wet- en regelgeving en rechtspraak hebben beïnvloed en welke lessen hieruit kunnen worden getrokken voor de huidige praktijk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Milieudefensie/Shell: tussen verplichting en veroordeling

In deze bijdrage bespreekt de auteur het arrest van het hof Den Haag inzake Milieudefensie/Shell, waarin het hof een individuele reductieverplichting voor ondernemingen aanneemt, maar niet komt tot een reductieveroordeling voor Shell. Het artikel legt een link met de praktijk en gaat in op wat dit arrest betekent voor de klimaatstrategie van (grote) ondernemingen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

De hardnekkige problematiek van faillissementsfraude: "houd de boedel leeg!"!

Bijna twintig jaar geleden gaf Jako van Hees in een uitzending van Zembla "gouden" tips over faillissementsfraude: blijf op afstand, dupeer alleen UWV en/of fiscus en houd de boedel leeg. Nu, twee decennia later, blijkt deze problematiek nog steeds actueel, ondanks pogingen tot verbetering.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Wetgevingsbrieven 2024 van de AFM en DNB

Dit artikel neemt de jaarlijkse wetgevingswensen van de AFM en DNB onder de loep. De wetgevingswensen moeten een oplossing bieden voor knelpunten die de toezichthouders ervaren in hun toezicht op de naleving en/of de handhaving van financiƫle toezichtwet- en regelgeving. Ingrid van der Klooster plaatst bij een aantal wetgevingswensen kritische kanttekeningen, omdat de toezichthouders niet voldoende aannemelijk maken dat deze wensen een effectieve, efficiƫnte en/of evenredige reactie vormen op de door hen geconstateerde knelpunten.

Read More
Print Friendly and PDF ^