Artikel: Een overzicht van de Corporate Sustainability Reporting Directive en de Europese duurzaamheidsstandaarden

Op 5 januari 2023 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in werking getreden. Op grond van deze Europese richtlijn worden circa 50.000 Europese ondernemingen verplicht duurzaamheidsinformatie te publiceren. Het begrip duurzaamheid (sustainability) in de CSRD is breed gedefinieerd en gaat over meer dan alleen milieugerelateerde onderwerpen, maar omvat ook sociale en governance onderwerpen. De auteur geeft een overzicht van de reikwijdte en gefaseerde inwerkingtredingsperiode van de CSRD. Ook staat hij stil bij de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) en de aankomende ontwikkelingen rondom de CSRD en de ESRS.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Medeplegersboete voor belastingadviseur: typisch iets voor het bestuursrecht

A-G Pauwels heeft onlangs conclusies genomen in cassatieberoepen die medeplegersboetes betreffen. De conclusies riepen twee vragen op. Hoe kan het al dan niet voldaan zijn aan het toestemmingsvereiste worden gewogen bij de beoordeling van de rechtmatigheid van de boete? En hoe kan de inspecteur tot het bewijs komen dat sprake is van opzettelijk of grofschuldig medeplegen door een belastingadviseur?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: The Amendment of the PIF Directive by the New Proposal for a Directive on Combating Corruption

The current EU anticorruption legal framework already includes specific measures targeting acts of corruption that damage or are likely to damage the Union’s financial interests. Directive (EU) 2017/1371 on the fight against fraud to the Union’s financial interests by means of criminal law (“PIF Directive”) sets out common definitions and standards for the criminal offences of active and passive corruption (bribery) and misappropriation by a public official (in addition to fraud and money laundering). Indeed, bribery constitutes a particularly serious threat to the EU budget and can in many instances also be linked to fraudulent conduct, e.g. in cases of bribery of public officials in exchange for awarding EU funds or for approving inflated costs in the execution of certain projects.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Gegevensuitwisseling tussen banken: informatie uitwisselen binnen de grenzen van de AVG

Het kabinet is met twee verschillende wetsvoorstellen gekomen: het Plan van aanpak witwassen en het Wetsvoorstel gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS). Deze voorstellen delen met elkaar dat ze onder meer banken in staat stellen om gegevens uit te wisselen, waarbij ook persoonsgegevens worden gedeeld. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Raad van State hebben zich kritisch uitgelaten over deze wetsvoorstellen. De auteur duidt deze kritiek door in te gaan op de verhouding tussen de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de verschillende gegevensuitwisselingsmogelijkheden ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering.

Read More
Print Friendly and PDF ^

The CSDDD and Meaningful Human Rights Due Diligence: Some opportunities and threats

Western electronics at the heart of Russian warfare, the solar- automotive and garment industries’ ties to forced labour in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region and the Palm Oil Industry’s links to devastating environmental and human rights consequences are just three examples of how internationally operating businesses are linked to the breaching of fundamental rights of peoples and communities around the world. While corporate activity has globalized, the regulation of the adverse consequences of corporate activity is lagging. The resulting governance gaps have provided ‘a permissive environment for wrongful acts by companies of all kinds without adequate sanctioning or reparation’. The 2011 Protect, Respect and Remedy Framework for Business and Human Rights, together with the UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGPs) sought to start closing these governance gaps. The voluntary UNGPs urge states to observe their duty to protect and take ‘appropriate steps to prevent, investigate, punish and redress such abuse through effective policies, legislation, regulations and adjudication’ (UNGP 1), also for ‘their’ corporations operating abroad.

Read More
Print Friendly and PDF ^