Artikel: Dwalende verdachten

Niet zelden worden in civiele procedures strafrechtelijke vraagstukken aan de orde gesteld. Terugblikkend op vorig jaar kan bijvoorbeeld worden gewezen op de schorsing van Sywert van Lienden uit het bestuur van ’Stichting Hulptroepen Alliantie’, nadat het Openbaar Ministerie daar uitdrukkelijk om had gevraagd. Een andere civiele procedure, die minder ’in the picture’ kwam te staan, zag op de interessante rechtsvraag of een strafrechtelijke transactie als bedoeld in artikel 74 Wetboek van Strafrecht (hierna: ’Sr’) kan worden vernietigd op grond van bedrog en/of dwaling in de zin van de respectievelijke artikelen 3:44, lid 3 en 6:228 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: ’BW’).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De rol van 'slachtoffers' in het bestuursstrafrecht

In het strafrecht heeft er de afgelopen decennia een emancipatie van slachtoffers plaatsgevonden. De rechtspositie van slachtoffers is op tal van vlakken versterkt. De rechten van slachtoffers zijn inmiddels stevig verankerd in wet- en regelgeving. Ook vanuit Europa is er volop aandacht voor de positie van slachtoffers van misdrijven. In juni 2023 heeft de Europese Commissie een voorstel tot verbetering van de richtlijn omtrent de rechten van slachtoffers uit 2012 (2012/29/EU) aangenomen. De commissie wil onder andere dat de lidstaten ervoor zorgdragen dat slachtoffers in het kader van een strafprocedure een beslissing over schadeloosstelling door de dader verkrijgen zonder dat er een andere procedure hoeft te worden ingeleid en dat de staat de schadevergoeding rechtstreeks aan het slachtoffer vergoedt en de lidstaat (daarna) de dader aanspreekt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Waarborging van geheimhoudingsplicht en verschoningsrecht

Recent werd de stelling geponeerd dat een advocaat niet zonder toestemming van andere verschoningsgerechtigden, hun stukken in een procedure zou mogen gebruiken. Ik zie dat anders. Gekeken moet worden naar datgene wat het verschoningsrecht beoogt te beschermen. Aan de hand daarvan leiden verschillende situaties tot verschillende uitkomsten. Ook zonder beroep van de advocaat of andere vertrouwenspersoon op het verschoningsrecht, blijft diens geheimhoudingsplicht bestaan. Hoewel het primair aan de geheimhouder is om een beroep op diens verschoningsrecht te doen, komt aan de cliënt daarnaast een eigen recht toe om openbaring van diens vertrouwelijke communicatie te weigeren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het feitsbegrip bij ne bis in idem opnieuw bekeken

Ter voorkoming van onevenredige aansprakelijkstelling en onevenredige bestraffing biedt het Nederlandse strafrechtsstelsel verscheidene waarborgen. Het beginsel van ne bis in idem (art. 68 Sr) beschermt tegen meervoudige, elkaar opeenvolgende aansprakelijkstelling voor hetzelfde feit. De ne bis in idem­-regel gaat uit van situaties van ongelijktijdige berechting; wie reeds werd vrijgesproken, veroordeeld of een anderszins onherroepelijke beslissing van de rechter kreeg, behoort niet te hoeven vrezen vanwege ‘hetzelfde feit’ opnieuw in rechte te worden betrokken. Ook de samenloopregeling is bedoeld om disproportioneel optreden te voorkomen, waarbij het specifiek gaat om het voorkomen van disproportionele bestraffing; de samenloopregeling werd primair ontwikkeld voor situaties van gelijktijdige berechting. Wanneer in een dergelijke situatie sprake is van ‘hetzelfde feit’ kan ingevolge het leerstuk van de eendaadse samenloop enkel worden bestraft voor het delict met de zwaarste strafbedreiging (art. 55 Sr).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Handhaving van het omgevingsrecht: Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht nader bekeken

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet (Ow) na veel debat in werking. Een geconsolideerde versie staat op iplo.nl. Die wet en de bijbehorende regelgeving omvatten bijna alle wetgeving die op de fysieke leefomgeving zien. De Ow moet uiteraard ook gehandhaafd worden. Dat gebeurt via het bestuursrecht door bestuursorganen zoals die van provincies, gemeenten, waterschappen, omgevingsdiensten én door instanties belast met strafrechtelijke handhaving (politie, Openbaar Ministerie en bijzondere opsporingsdiensten). Vandaar dat er beleid is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat het omgevingsrecht effectief en consistent kan worden gehandhaafd. In de in oktober 2022 vastgestelde Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht is dat beleid neergelegd. Het is een gereedschapskist voor handhavende instanties om het beoogde doel om bij te dragen aan een goede leefomgeving te bereiken. Dit artikel bespreekt de LHSO op hoofdlijnen.

Read More
Print Friendly and PDF ^