Ondernemen met oog voor mens, milieu en maatschappij: van nobel streven tot witwassen

Een betere wereld begint bij jezelf, wordt vaak beweerd. Maar is dat wel voldoende als het gaat om het klimaat en mensenrechtenschendingen in de wereld? En welke rol spelen bedrijven hierin? Op onze aarde leven bijna acht miljard mensen. Voor de weerslag op de aarde van die acht miljard mensen en hun doen en laten is steeds meer aandacht. Afwegingen van overheden, bedrijven en consumenten op dit gebied staan in de schijnwerpers. Voor bedrijven zijn de normen van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ in dat kader van belang. Er is steeds meer aandacht voor het feit dat bedrijven als deelnemers aan het maatschappelijke verkeer een eigen verantwoordelijkheid hebben om de gevolgen van ondernemen te bezien. Dat gaat dan onder meer over de weerslag op het milieu en op het gebied van arbeid, zoals kinder- en dwangarbeid. Er verschijnen vele hoopvolle berichten in het nieuws van bedrijven met een nobel streven op deze terreinen, die echt het verschil willen en kunnen maken. Er zijn echter ook bedrijven die zich aan de andere kant van het spectrum begeven. Bedrijven die direct of indirect (opzettelijk) een negatieve impact hebben op terreinen als milieu en arbeid.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Beperking van beslag?

In zaken in het financieel-economisch strafrecht is het eerder regel dan uitzondering dat namens het Openbaar Ministerie beslag wordt gelegd op vermogensbestanddelen van de verdachte. Dit beslag kan dienen om de waarheid aan het licht te brengen of om wederrechtelijk verkregen voordeel aan te tonen (‘klassiek beslag’ in de zin van artikel 94 lid 1 Sv), of dienen ter veiligstelling van voorwerpen met het oog op de financiële sancties van de verbeurdverklaring, onttrekking aan het verkeer (artikel 94 lid 2 Sv), geldboete (artikel 94a lid 1 Sv), schadevergoedingsmaatregel (artikel 94a lid 3 Sv) of ontnemingsmaatregel (artikel 94a lid 2 Sv). Hoewel vaak alleen over conservatoir beslag wordt gesproken als het gaat om toepassing van artikel 94a Sv, is het beslag met het oog op verbeurdverklaring strikt genomen ook conservatoir van aard.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Anti-witwasregels in de financiële sector

De regelgeving ter zake van het tegengaan van witwassen en terrorismefinanciering is al geruime tijd van Europese origine, maar helaas betreft dit nog steeds minimumharmonisatie via richtlijnen (eerste t/m vijfde Anti-witwasrichtlijn) en is het toezicht nog steeds op nationaal niveau geregeld. De regels hebben een breder bereik dan enkel de financiële sector, maar de naleving van deze regels is vooral een hoofdpijndossier gebleken voor de grote in heel Europa opererende banken zoals ING, ABN AMRO en Rabobank. Mede gelet op het feit dat het hier minimumharmonisatie betreft, wordt dit soort banken per lidstaat geconfronteerd met verschillende regels en beleid op dit terrein, wat naleving extra complex maakt en de compliancekosten hoog.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Lokale stappen in de aanpak van gedigitaliseerde criminaliteit

Deze bijdrage is gebaseerd op een verkennend onderzoek naar lokaal handelingsperspectief in de aanpak van gedigitaliseerde criminaliteit (Kort & Spithoven, 2021). We belichten hierin wat de politie in het district IJsselland tegenkwam bij enkele recente ontwikkelingen in de lokale aanpak van gedigitaliseerde criminaliteit. De uitgevoerde studie spitste zich toe op een grootschalig onderzoek naar daders van vriend-in-noodfraude en op de ervaringen van het pas opgerichte IJssellandse digitaal flexteam, dat de ‘digitale uitdaging’ voor dit district moet aangaan. Wij zullen in dit artikel ook ingaan op de algemenere vraag hoe de politie op lokaal niveau en met name het basisteam meer kan worden toegerust om gedigitaliseerde criminaliteit effectief aan te pakken. Hieronder komen achtereenvolgens aan bod: de gevolgde onderzoeksaanpak, succesfactoren in een onderzoek naar vriend-in-noodfraude, de ervaringen van het digitaal flexteam, een aantal rollen in de lokale digitale politietaak, aanbevelingen en tot slot een kernboodschap voor de praktijk.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De Wet op de politieke partijen

Het conceptvoorstel voor de Wet op de politieke partijen adresseert een aantal gebreken in de bestaande regels omtrent politieke partijen. Decentrale politieke partijen moeten nu ook gesubsidieerd gaan worden, zij moeten transparantie gaan betrachten over ontvangen donaties en er komt een onafhankelijke toezichthouder. Bij de beoogde vormgeving van de regels op dit gebied zijn weliswaar enkele kanttekeningen te plaatsen, maar de aangekondigde stappen zijn in beginsel welkom. Datzelfde geldt voor de nieuwe regeling omtrent het partijverbod, die voorziet in een specifiekere verbodsgrondslag dan het onbepaalde openbare ordebegrip van artikel 2:20 BW. Minder voor de hand liggend zijn de overige regels die sterk leunen op het belang van transparantie. Blijkens het voorstel moet de kiezer zijn keuze niet langer ‘slechts’ kunnen baseren op de standpunten van partijen en hun financiële integriteit, zoals nu het geval is, maar moet hij daarbij ook de interne partijstructuur en de wijze van campagnevoering in ogenschouw kunnen nemen.

Read More
Print Friendly and PDF ^