Snelle invoering Omgevingswet nog niet zeker

De invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 staat door een kritisch position paper van de Raad van State toch nog onder druk. Het commentaar van de Raad van State op de staat van het Digitale Stelsel Omgevingswet is ‘te serieus om onweersproken te laten’, erkende minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) in wat eigenlijk het finale debat over de Omgevingswet in de Eerste Kamer had moeten worden. Hij zal er binnen een week per brief op reageren.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Strijd met strijd gelijkheidsbeginsel, omdat B.V. en verdachte zijn vervolgd en de Staat als privaatrechtelijke partij en tevens toezichthouder, niet?

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 7 februari 2023, ECLI:NL:GHARL:2023:1185

Een man is door de rechtbank veroordeeld voor het feitelijke leiding geven aan verboden gedragingen van zijn bedrijf. Het bedrijf won schelpen op plekken waarvoor zij geen vergunning had, maakte elektronische opgaven vals op en verstuurde die opgaven naar het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf. De veroordeling blijft in hoger beroep in stand. Het hof legt een hogere straf op dan de rechtbank, omdat de gedragingen van het bedrijf het gevolg zijn van het specifieke handelen van de man.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Reguleren met de meldingsplicht

De meldingsplicht is de afgelopen dertig jaar een even populair als problematisch instrument gebleken. De wettelijke verplichting om een voorgenomen activiteit aan het bevoegde gezag kenbaar te maken, biedt de mogelijkheid voor het bevoegd gezag om zonder tijdrovende vergunningprocedures toch op de hoogte te zijn van geplande activiteiten. Door een ‘stormachtige groei’ ofwel ‘wildgroei’ is echter een grote diversiteit in meldingenstelsels ontstaan met een ‘lappendeken in de rechtsbescherming’ als gevolg. De meldingsplicht is daarom wel getypeerd als een ‘schimmig’ en ‘ongedefinieerd instrument’. Onder aanvoering van staatsraad advocaat­generaal (A­G) Widdershoven, die in zijn conclusie voor de Afdeling bestuursrechtspraak vier categorieën van meldingenstelsels onderscheidde, hebben verschillende auteurs in de rechtswetenschappelijke literatuur deze diversiteit gesystematiseerd. Daarmee is de problematiek echter niet opgelost.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Een groen-criminologisch perspectief op de Omgevingswet

Het is de verwachting dat de Omgevingswet op 1 juli 2023 in werking zal treden. Met betrekking tot de handhaving van deze wet kunnen twee typen worden onderscheiden, namelijk bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving. De Omgevingswet is bestuursrechtelijk van aard, waardoor het primaat ligt bij de bestuursrechtelijke handhaving. Strafrechtelijke handhaving is echter eveneens mogelijk. In deze bijdrage wordt de bescherming van dieren in de Omgevingswet onderzocht vanuit een groen-criminologisch perspectief. Vanuit dit perspectief bestaat een voorkeur voor strafrechtelijke handhaving. Toegepast op de bescherming van dieren in de Omgevingswet dient naar onze mening het primaat te liggen op strafrechtelijke in plaats van bestuursrechtelijke handhaving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Con­clu­sie AG Wattel over be­grip­pen ‘over­tre­der’ en ‘func­ti­o­neel da­der­schap’ in straf- en bestuursrecht

Volgens staatsraad advocaat-generaal Wattel zit er licht tussen de wijze waarop in het bestuursrecht het begrip ‘overtreder’ en in het strafrecht het begrip ‘functioneel daderschap’ wordt uitgelegd. Dat zou echter niet het geval moeten zijn. De bestuursrechter zou moeten aansluiten bij de uitleg die in het strafrecht aan daderschap wordt gegeven, omdat de wetgever dat zo heeft beoogd. Die is uitgegaan van een uniform overtredersbegrip voor alle sancties, zowel herstelsancties als bestraffende sancties. Als dat tot maatschappelijk ongewenste situaties leidt, dan moet de bestuursrechter daarop wijzen, zodat de wetgever kan ingrijpen. Dat staat in een conclusie van staatsraad advocaat-generaal Peter Wattel die hij op 15 februari 2023 heeft uitgebracht op verzoek van de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Read More
Print Friendly and PDF ^