Artikel: Reguleren met de meldingsplicht

De meldingsplicht is de afgelopen dertig jaar een even populair als problematisch instrument gebleken. De wettelijke verplichting om een voorgenomen activiteit aan het bevoegde gezag kenbaar te maken, biedt de mogelijkheid voor het bevoegd gezag om zonder tijdrovende vergunningprocedures toch op de hoogte te zijn van geplande activiteiten. Door een ‘stormachtige groei’ ofwel ‘wildgroei’ is echter een grote diversiteit in meldingenstelsels ontstaan met een ‘lappendeken in de rechtsbescherming’ als gevolg. De meldingsplicht is daarom wel getypeerd als een ‘schimmig’ en ‘ongedefinieerd instrument’. Onder aanvoering van staatsraad advocaat­generaal (A­G) Widdershoven, die in zijn conclusie voor de Afdeling bestuursrechtspraak vier categorieën van meldingenstelsels onderscheidde, hebben verschillende auteurs in de rechtswetenschappelijke literatuur deze diversiteit gesystematiseerd. Daarmee is de problematiek echter niet opgelost.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Een groen-criminologisch perspectief op de Omgevingswet

Het is de verwachting dat de Omgevingswet op 1 juli 2023 in werking zal treden. Met betrekking tot de handhaving van deze wet kunnen twee typen worden onderscheiden, namelijk bestuursrechtelijke en strafrechtelijke handhaving. De Omgevingswet is bestuursrechtelijk van aard, waardoor het primaat ligt bij de bestuursrechtelijke handhaving. Strafrechtelijke handhaving is echter eveneens mogelijk. In deze bijdrage wordt de bescherming van dieren in de Omgevingswet onderzocht vanuit een groen-criminologisch perspectief. Vanuit dit perspectief bestaat een voorkeur voor strafrechtelijke handhaving. Toegepast op de bescherming van dieren in de Omgevingswet dient naar onze mening het primaat te liggen op strafrechtelijke in plaats van bestuursrechtelijke handhaving.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Con­clu­sie AG Wattel over be­grip­pen ‘over­tre­der’ en ‘func­ti­o­neel da­der­schap’ in straf- en bestuursrecht

Volgens staatsraad advocaat-generaal Wattel zit er licht tussen de wijze waarop in het bestuursrecht het begrip ‘overtreder’ en in het strafrecht het begrip ‘functioneel daderschap’ wordt uitgelegd. Dat zou echter niet het geval moeten zijn. De bestuursrechter zou moeten aansluiten bij de uitleg die in het strafrecht aan daderschap wordt gegeven, omdat de wetgever dat zo heeft beoogd. Die is uitgegaan van een uniform overtredersbegrip voor alle sancties, zowel herstelsancties als bestraffende sancties. Als dat tot maatschappelijk ongewenste situaties leidt, dan moet de bestuursrechter daarop wijzen, zodat de wetgever kan ingrijpen. Dat staat in een conclusie van staatsraad advocaat-generaal Peter Wattel die hij op 15 februari 2023 heeft uitgebracht op verzoek van de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Veroordeling voor handelingen strijdig met CITES: overwegingen over zelfstandig opzetvereiste bij feitelijk leidinggeven

Gerechtshof ’s-Hertogenbosch 1 februari 2023, ECLI:NL:GHSHE:2023:393

Verdachte heeft feitelijk leiding gegeven aan het medeplegen van het binnen het grondgebied brengen van de Europese Gemeenschap en de handel in en het bezit van een grote hoeveelheid (producten van) planten en dieren, behorende tot beschermde uitheemse soorten, genoemd in bijlage A, B, C of D van de CITES-basisverordening, opzettelijk begaan door een rechtspersoon. Ook heeft de verdachte feitelijk leiding gegeven aan het medeplegen van het handelen in valse, vervalste of wederrechtelijk vervaardigde merken, opzettelijk begaan door een rechtspersoon.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Veroordeling rechtspersoon die samen met gemeente Tilburg jarenlang deelnemers aan re-integratieproject verf van treinen heeft laten schuren, waarbij chroom-6 is vrijgekomen

Rechtbank Rotterdam 1 februari 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:601

De verdachte rechtspersoon en de gemeente Tilburg hebben jarenlang in het kader van een re-integratieproject deelnemers aan dit project verf van historische treinen laten schuren, waarbij de kankerverwekkende stof chroom-6 is vrijgekomen. De verdachte rechtspersoon en gemeente Tilburg hebben nagelaten afdoende maatregelen te treffen om de gevaren van het werken met chroom-6 voor medewerkers van en deelnemers aan het project te beperken. Deelnemers en medewerkers waren niet op de hoogte dat er chroom-6 in de verf van de treinen zat en beschikten niet over (de juiste) persoonlijke beschermingsmiddelen en een adequate werkplaats.

Read More
Print Friendly and PDF ^