Naar meer elektronisch milieutoezicht (op afstand)

Het belang van de naleving van milieuregels en effectief toezicht daarop kan dan ook nauwelijks worden overschat. In paragraaf 2 bespreekt de auteur kort enkele conclusies van eerder uitgekomen rapporten en de daarin geformuleerde aanbevelingen. Wat hij in beide rapporten echter mist, is een analyse van de mogelijkheden om het toezicht op de naleving van milieuregels efficiënter te maken door de inzet van elektronische monitoring. Daarin zou zijns inziens namelijk de sleutel tot succes kunnen zijn gelegen. Vandaar dat hij in paragraaf 3 twee succesvolle voorbeelden van elektronische monitoring bespreekt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Veroordeling feitelijk leidinggeven van door maatschap (pluimveebedrijf) gepleegde overtredingen.

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 16 november 2022, ECLI:NL:GHARL:2022:9808

Het hof veroordeelt een van de maten van een maatschap van een pluimveebedrijf tot een geheel voorwaardelijke geldboete voor het feitelijke leidinggeven van door de maatschap gepleegde overtredingen. Die overtredingen hebben betrekking op voorschriften over bemonstering voor de controle op Salmonella. Aan de maatschap, die Verdachte samen met zijn echtgenote vormt, was voor dezelfde feiten al – onherroepelijk – een onvoorwaardelijke geldboete opgelegd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het Commissievoorstel voor een Richtlijn betreffende de bescherming van het milieu door middel van het strafrecht

Op 15 december 2021 heeft de Commissie een voorstel aangenomen voor een Richtlijn betreffende de bescherming van het milieu door middel van het strafrecht en tot vervanging van de huidige Richtlijn milieustrafrecht, Richtlijn 2008/99/EG. Dit voorstel verfijnt en verduidelijkt de omschrijving van milieudelicten die op basis van de richtlijn via het strafrecht strafbaar moeten worden gesteld, en bevat maatregelen die de sanctionering van milieucriminaliteit meer doeltreffend, evenredig, afschrikkend en uniform beoogt te maken, met het oog op de verbetering van de milieubescherming door een beroep te doen op het strafrecht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

HvJ EU: Milieuorganisaties mogen goedkeuring sjoemeldiesels aanvechten

HvJ EU 8 november 2022, ECLI:EU:C:2022:857

Software in dieselvoertuigen waardoor de doelmatigheid van het emissiecontrolesysteem bij normale temperaturen en dus tijdens het grootste deel van het jaar wordt verminderd, vormt een verboden manipulatie-instrument. Deutsche Umwelthilfe, een vereniging voor milieubescherming die volgens het Duitse recht zaken voor de rechter kan brengen, betwist bij het Schleswig-Holsteinische Verwaltungsgericht (bestuursrechter Sleeswijk-Holstein, Duitsland) het besluit waarbij het Kraftfahrt-Bundesamt (federaal agentschap voor motorvoertuigenverkeer, Duitsland) voor bepaalde voertuigen van het merk Volkswagen1 groen licht heeft gegeven om software te gebruiken die, afhankelijk van de buitentemperatuur, de recirculatie van vervuilende gassen beperkt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EU actieplan tegen illegale handel in wilde dieren en planten

De Commissie heeft een herzien EU-actieplan aangenomen om een einde te maken aan de illegale handel in wilde dieren en planten, zoals aangekondigd in de biodiversiteitsstrategie voor 2030. De lucratieve, wereldwijde zwarte markt voor wilde dieren en planten draagt bij tot de sterke achteruitgang of het uitsterven van volledige soorten en bevordert zoönosen (ziekten die van dier op mens kunnen worden overgedragen). Volgens het World Wildlife Crime Report van 2020 van het Bureau van de Verenigde Naties voor drugs- en misdaadbestrijding wordt elk land ter wereld getroffen door de illegale handel in wilde dieren en planten, die een grote verscheidenheid aan soorten omvat, van paling en schubdieren tot palissanderhout. Het geactualiseerde plan bouwt voort op het eerste actieplan, dat zes jaar geleden is aangenomen, en zal als leidraad dienen voor nieuwe EU-maatregelen tegen de illegale handel in wilde dieren en planten tot 2027.

Read More
Print Friendly and PDF ^