Celstraffen geëist voor omvangrijke fraude met goede doelenstichtingen

Deze week ging het in de rechtbank van Den Bosch over fraude door zogenaamde goede doelenstichtingen. Drie verdachten moesten zich verantwoorden voor de rechter. De vierde, tevens hoofdverdachte, is inmiddels overleden. Het Openbaar Ministerie verwijt hen het deelnemen aan een criminele organisatie die was ingericht om donateurs op te lichten. De eveneens verweten oplichting ging gepaard met het op grote schaal gebruik maken van valse geschriften. In totaal gaat het om een oplichtingsbedrag van ruim 35 miljoen euro.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kortgedingvordering Belastingdienst inzake informatieverstrekking ex. art. 47 AWR terecht toegewezen

Hoge Raad 18 maart 2022, ECLI:NL:HR:2022:378

De Belastingdienst heeft in kort geding gevorderd een bevel om informatie aan hem te verstrekken op straffe van een dwangsom. Deze vordering is gebaseerd op art. 47 AWR, dat de belastingplichtige verplicht om desverzocht informatie aan de Belastingdienst te verstrekken die van belang kan zijn voor de belastingheffing. Het hof heeft vastgesteld dat eisers tot nu toe niet aan deze informatieplicht hebben voldaan. Het heeft de toewijzing van de vordering van de Belastingdienst door de voorzieningenrechter daarom bekrachtigd. Eisers komen hiertegen in cassatie op met onder meer de klacht dat het hof niet naar behoren heeft onderzocht of de door de Belastingdienst verlangde informatie wel bestaat en of zij daarover wel (kunnen) beschikken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Meer transparantie over inkomsten digitale platformen

Op 23 maart is het wetsvoorstel transparantie over inkomsten digitale platformen (DAC7) aangeboden aan de Tweede Kamer. Met dit wetsvoorstel worden digitale platformen vanaf 1 januari 2023 verplicht jaarlijks informatie aan te leveren aan de Belastingdienst over verkopers die via hun platformen geld verdienen. Deze informatie wordt automatisch uitgewisseld met de belastingautoriteiten van de EU-lidstaten voor wie deze informatie van belang is. Zo wordt voorkomen dat mensen (onbedoeld) belasting kunnen ontwijken via deze platformen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Fiscale verzuimboete (art. 67b en 67c AWR) verhindert niet een latere strafrechtelijke vervolging o.g.v. art. 69 lid 1 AWR

Hoge Raad 15 maart 2022, ECLI:NL:HR:2022:364

Er bestaat een aanzienlijk verschil tussen de aard en ernst van enerzijds de feiten die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van verzuimboetes op grond van artikel 67b lid 1 (oud) AWR en artikel 67c lid 1 (oud) AWR en anderzijds het onder 1 tenlastegelegde, op artikel 69 lid 1 AWR toegesneden feit. Dat komt onder meer tot uitdrukking in het in artikel 69 lid 1 AWR neergelegde opzet- en strekkingsvereiste en in de in artikel 69 lid 1 AWR genoemde maximale straffen, waaronder een gevangenisstraf van maximaal vier jaren. Gelet daarop kunnen zulke feiten in beginsel niet worden aangemerkt als hetzelfde feit in de zin van artikel 68 Sr en artikel 243 lid 2 Sv in verbinding met artikel 255 lid 1 Sv.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Belastingfraude: geen straf of maatregel opgelegd aan rechtspersoon, bestuurder wel veroordeeld

Rechtbank Amsterdam 23 februari 2022, ECLI:NL:RBAMS:2022:792

Voor het geval de rechtbank haar niet-ontvankelijkheidverweer zou verwerpen en het verzoek tot horen van getuigen zou afwijzen, heeft de raadsvrouw de rechtbank verzocht geen straf of maatregel op te leggen aan verdachte. De activa van het bedrijf zijn verkocht om een deel van de belastingschuld te voldoen. Verder is het de bedoeling na een algeheel vergelijk met de Belastingdienst de vennootschap met een verlies van tonnen te liquideren, waardoor ook een latente belastingclaim in de vennootschapsbelasting komt te vervallen. Verdachte zal niet meer actief opereren en geen liquide middelen meer genereren, aldus de raadsvrouw.

Read More
Print Friendly and PDF ^