Boete KC Audit voor illegaal verrichte wettelijke controles

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft op 30 april 2025 een boete opgelegd van €250.000 aan accountantskantoor KC Audit & Assurance Services B.V. (KC Audit). Zij voerde wettelijke controles uit zonder dat zij een AFM-vergunning had. Daarbij wekte ze bij de buitenwereld de indruk dat zij wel wettelijke controles mocht verrichten. Ondernemingen die hun jaarrekeningen lieten controleren en gebruikers van die jaarrekeningen zijn op het verkeerde been gezet. Het vergunningstelsel - dat bedoeld is om de kwaliteit van controles te bevorderen - werd ontlopen. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Werknemers worden beter beschermd bij faillissement

Als een onderneming failliet gaat, heeft dat grote gevolgen voor de werknemers. Met het wetsvoorstel overgang van onderneming in faillissement (Wovof) willen staatssecretaris Rechtsbescherming Struycken en minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Van Hijum werknemers beter beschermen als een failliete onderneming een doorstart maakt. Ook creëert het wetsvoorstel een extra drempel tegen misbruik van faillissement om ontslagbescherming van werknemers te omzeilen. De ministerraad heeft op 11 juli ingestemd met het voorleggen van het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State.

Read More
Print Friendly and PDF ^

WODC-rapport over Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie voor rechtspersonen

Uit een onderzoek naar de werking van de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie blijkt dat die wet deels bijdraagt aan het beoogde effect: een betere balans tussen de belangen van ondernemers én schuldeisers. Ondernemers hebben belang bij een eenvoudige beëindiging van hun bedrijf door turboliquidatie en voor schuldeisers is een transparante procedure belangrijk, om te voorkomen dat zij onrechtmatig benadeeld worden bij een turboliquidatie. Maar de wet draagt slechts beperkt bij aan het voorkomen van (herhaald) misbruik van turboliquidatie.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Boetemotivering in het straf- en bestuurlijke boeterecht: een vergelijk

Wanneer het gaat over (beboeting in) het strafrecht, geldt een grote mate van straftoemetingsvrijheid. Doorgaans wordt vooral gekeken naar de ernst van het gepleegde feit, de omstandigheden waaronder het feit is begaan, de persoon van de dader en diens draagkracht. De invulling van die omstandigheden is al snel als algemeen kader terug te vinden. Het beeld ontstaat dat sprake is van een wat obligate invulling van de omstandigheden die de hoogte van de boete bepalen. Dat de Hoge Raad geen blijk geeft op dat punt veel meer te verwachten van de feitenrechter, draagt daar bepaald niet aan bij.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het zwijgmoment in het bestuursrecht

Hierbij reageer ik graag op een kritische noot van Rogier Stijnen bij mijn artikel 'Het zwijgrecht uit artikel 6 EVRM bij de bestuurlijke boete' in het afgelopen themanummer van dit tijdschrift, in zijn annotatie in AB 2025/142 bij de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) van 24 december 2024, ECLI:NL:RVS:2024:5293 . Het gaat over het moment dat onderzochten in het punitieve bestuursrecht een zwijgrecht krijgen. Volgens Stijnen is een 'hardnekkig misverstand' onder bestuursrechtjuristen dat het zwijgrecht ofwel cautiemoment 'pas' aan de orde zou zijn bij een criminal charge en niet 'al' bij het boeteverhoor ex artikel 5:10a Awb. Dit laatste moment is zijns inziens vrijwel altijd eerder dan het eerste; van een boeteverhoor is volgens Stijnen sprake bij elk verhoor dat plaatsvindt na een gerezen verdenking, wat hij mede afleidt uit de geannoteerde uitspraak van de ABRvS.

Read More
Print Friendly and PDF ^