Eigen schuld, contractuele verplichtingen en zorgplicht bij een cyberincident

Op 10 mei 2023 heeft de rechtbank Overijssel een interessante uitspraak gedaan. In december 2020 is er een cyberaanval geweest bij de gemeente Hof van Twente, waarbij netwerksystemen en de back-up zijn versleuteld en ontoegankelijk zijn gemaakt en virtuele servers verwijderd zijn. De gemeente geeft de schuld aan haar IT-leverancier, maar de rechter oordeelt dat de IT-leverancier niet tekort geschoten is in de nakoming van haar verplichtingen en ook niet onrechtmatig gehandeld heeft. In deze blog lichten wij deze uitspraak kort toe.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Hoge Raad beantwoordt prejudiciƫle vragen in EncroChat en SkyECC-zaken

Hoge Raad 13 juni 2023, ECLI:NL:HR:2023:913

De beantwoording door de Hoge Raad houdt in dat het interstatelijke vertrouwensbeginsel van toepassing is. Dit betekent allereerst dat de beslissingen van de buitenlandse autoriteiten die aan het in het buitenland verrichte onderzoek ten grondslag liggen, door de rechter in de Nederlandse strafzaak moeten worden gerespecteerd. Daarom moet ervan worden uitgegaan dat het onderzoek door de buitenlandse autoriteiten rechtmatig – dat wil zeggen: in overeenstemming met het buitenlandse recht – is verricht. Dit is alleen anders als in het buitenland definitief is komen vast te staan dat het daar verrichte onderzoek niet in overeenstemming met de geldende regels is verricht.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De ontwikkeling van automatische nummerplaatherkenning voor opsporingsdoeleinden in Nederland

Zowel publieke als private organisaties maken in Nederland gebruik van camera’s langs de weg om het verkeer te monitoren. Zo beheert Rijkswaterstaat 3.000 camera’s om verkeersstromen te monitoren langs wegen, tunnels en bruggen. De politie, de Koninklijke Marechaussee (KMar) en het Openbaar Ministerie (OM) gebruiken soortgelijke camera’s voor opsporings- en handhavingsdoeleinden. Deze camera’s kunnen automatisch kentekens herkennen van passerende voertuigen, zodat bijvoorbeeld trajectcontroles kunnen worden uitgevoerd of voortvluchtige personen kunnen worden aangehouden. Tot 2019 was het gebruik van deze camera’s beperkt tot het registeren van een overtreding of het registreren van een voertuig dat gesignaleerd stond. Sinds 1 januari 2019 is het mogelijk om met deze camera’s kentekengegevens van alle passerende voertuigen voor een periode van vier weken op te slaan en aan opsporingsambtenaren die het onderzoek uitvoeren te verstrekken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Jaarbericht NFI: Stabiele financiering nodig voor het Hansken-platform

Het digitale platform Hansken is onmisbaar geworden om de steeds groeiende bergen van in beslag genomen digitale data voor opsporingsdiensten, de rechtspraak, het OM en advocaten toegankelijk en doorzoekbaar te maken. Het programma Hansken is enkele jaren geleden met tijdelijke financiĆ«le steun vanuit het departement gestart. Met het aflopen van het programma Hansken per 1 juli 2023, stopt ook een deel van de financiering van Hansken. Het NFI is over de financiering in overleg met de andere partijen in de strafrechtketen en departement en de overige gebruikers van Hanksen, maar een oplossing is vooralsnog niet gevonden.  

Read More
Print Friendly and PDF ^

De Digital Services Act (DSA): een belangrijke stap naar betere regulering van onlinedienstverlening

Deze bijdrage bespreekt de recent aangenomen Digitaledienstenverordening, oftewel de Digital Services Act (DSA). Deze nieuwe verordening reguleert onlinediensten die betrekking hebben op de doorgifte en het opslaan van informatie afkomstig van de gebruikers van die diensten, zoals videodeelplatforms, onlinemarktplaatsen, bloggingwebsites, sociale media en internetaanbieders. De DSA beoogt illegale online-inhoud die via dergelijke ā€˜tussenhandeldiensten’ wordt verspreid beter te bestrijden en innovatie te bevorderen, maar Ā­zeker zo belangrijk is het streven gebruikers beter te Ā­beschermen in hun relatie met de aanbieders van deze diensten. Als zodanig probeert de DSA de verschillende, vaak botsende grondrechten van de betrokken partijen met elkaar te verzoenen. De DSA biedt daarmee een nieuw en tamelijk uitgebreid algemeen kader voor deze belangrijke vormen van dienstverlening, zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) dat doet op het gebied van de bescherming van persoonsĀ­gegevens. Mede omdat de DSA een aantal innovatieve en op een open wijze omschreven regelingen bevat, moet worden afgewacht hoe de nieuwe wetgeving precies zal uitpakken in de praktijk. De gevolgen zullen echter ongetwijfeld aanzienlijk zijn.

Read More
Print Friendly and PDF ^