Cybercrime, milieucriminaliteit, fraude en corruptie buiten het beeld van politie en OM

De Regioburgemeesters hebben samen met het Openbaar Ministerie een oproep gedaan aan een volgend kabinet: investeer in de politiezorg. In de twee notities wordt enerzijds geschetst welke (nieuwe) uitdagingen in zowel de opsporing als openbare orde hen tegemoet komen. Anderzijds wordt een duidelijke investeringsagenda neergelegd om te zorgen dat de politie goed en toekomstbestendig toegerust wordt om de veiligheid in Nederland verder te versterken.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Oplichting van bank en rekeninghouders door “phishing”: wanneer sprake van rechtstreekse schade en door wie wordt deze geleden?

Hoge Raad 1 juli 2014, ECLI:NL:HR:2014:2577 (gepubliceerd op 17 januari 2017)

Verschillende ING klanten zijn de dupe geworden van het zogenaamde phishing. Het middel behelst de klacht dat het Hof ongemotiveerd is afgeweken van het door de verdediging ingenomen standpunt dat er geen sprake is van rechtstreekse schade. Uit niets zou blijken dat ING Nederland N.V. schade heeft geleden, dat uit de stukken niet blijkt dat ING Nederland N.V. een schadebedrag heeft overgeboekt op de rekeningen van de gedupeerden, dat ING Nederland N.V. geen wettelijke schadevergoedingsplicht heeft ten opzichte van haar rekeninghouders en dat ING Nederland N.V. haar klanten vrijwillig schadeloos heeft gesteld.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Basiscursus Cybercrime | Dinsdag 29 november 2016

Tijdens deze basiscursus komen alle ins and outs terzake de strafrechtelijke aanpak van cybercrime en de verdediging in cybercrimezaken aan bod. 

Read More
Print Friendly and PDF ^

Global profiles of the fraudster: Technologie zet deur wagenwijd open voor fraudeur

Uit internationaal onderzoek van KPMG, naar de wijze waarop fraudes binnen het bedrijfsleven tot stand komen, blijkt dat één op vier fraudes gepaard gaat met het gebruik van technologie. Voor het onderzoek analyseerde KPMG 750 fraudegevallen in 78 landen. De gebruikte technologie leidt ertoe dat fraudeurs hun weg steeds vaker elektronisch weten te vinden en dat fysieke delicten, zoals ontvreemding van goederen, minder vaak plaatsvinden.

Bij 24% van alle technologiedelicten werd vervalste of misleidende informatie ingevoerd in de administratie, in 20% van de gevallen wist de fraudeur via email of een ander berichtenplatform informatie te vervalsen en bij 13% van de fraudes maakte de fraudeur misbruik van de toegang die hij had tot de computersystemen. Dit soort delicten worden vooral gepleegd door jongeren die een meer dan gemiddelde kennis van de technologie hebben en in het algemeen tussen de 26 en 45 jaar oud zijn.

Gebruik van Data Analytics

“Het feit dat dit soort fraudes vooral in deze leeftijdscategorie plaatsvindt, betekent dat de omvang alleen maar zal toenemen”, zegt Caroline Molenaar van KPMG Forensic. Molenaar: “Werknemers in deze leeftijdscategorie zijn beter in staat om technologie in te zetten bij het plegen van fraude. Technologie is een belangrijk vliegwiel voor fraudeurs om de fraude daadwerkelijk te plegen.”

Uit onderzoek komt naar voren dat de inspanningen van bedrijven om met behulp van technologie deze vorm van fraude te bestrijden achterblijft bij die van de fraudeurs. Overigens biedt de technologie bedrijven niet alleen goede mogelijkheden om zich te wapenen tegen fraude, maar ook om fraude op te sporen. Het gebruik van Data Analytics stelt organisaties in staat om miljoenen transacties te doorzoeken op mogelijke fraude. Toch wordt in niet meer dan 3% van de onderzochte fraudes proactief gebruik gemaakt van anti-fraude Data Analytics om mogelijke delicten op te sporen.”

Cyberfraude

Uit het onderzoek van KPMG blijkt verder dat zo’n 4% van de geanalyseerde fraudes kan worden aangemerkt als cyberfraude. Molenaar: “Op het eerste gezicht lijkt het aandeel van cyberfraude beperkt, maar wij realiseren ons dat dit de top van de ijsberg zou kunnen zijn. Veel fraude via het internet blijft nog altijd onopgemerkt. Een analyse van dit soort fraude laat zien dat vooral diefstal van persoonlijk gegevens en intellectuele eigendommen het belangrijkste doel is.

Daarnaast is de fraudeur vooral uit op het in het bezit krijgen van e-mails van het management en belangrijke strategische informatie van het bedrijf. Ook een DoS, een denial of services, waarbij gebruikers geen toegang krijgen tot een computersysteem, vormt vaak het doelwit. In de praktijk constateren wij dat veel ondernemingen nog altijd onvoldoende in staat zijn om zich te wapenen tegen cyberfraude.”

Screening zakenpartners

Hoewel ruim 60% van de fraudes nog altijd door werknemers gepleegd wordt, ziet Molenaar het belang van het screenen van zakenpartners en andere partners die namens de onderneming opereren, aanzienlijk toenemen.

Molenaar: “Nu veel bedrijven steeds internationaler opereren, worden zij ook steeds afhankelijker van dit soort partijen die vaak optreden als distributeur, verkoopagent of lokaal vertegenwoordiger. Een onderzoek dat inzicht geeft in de risico’s die de onderneming met deze externe partijen loopt, zou voor ieder bedrijf onderdeel moeten uitmaken van het compliance programma.”

 

Lees hier het volledige rapport:

 

 

Print Friendly and PDF ^

Internetoplichting: verdachte heeft vele bedrijven en particulieren opgelicht door e-marketing diensten aan te bieden

Rechtbank Noord-Nederland 26 februari 2016, ECLI:NL:RBNNE:2016:825 Verdachte heeft zich diverse malen schuldig gemaakt aan oplichting, pogingen daartoe en aan diefstal van geld van zijn oma. Verdachte heeft in een periode van ongeveer een jaar een groot aantal bedrijven en personen opgelicht door de schijn te wekken dat hij diensten voor hen kon verrichten in e-mailmarketing en deze vervolgens na betaling niet te leveren. Ook heeft hij een groot aantal personen onder druk gezet om bedragen aan hem te betalen, waarbij verdachte zich onder meer voordeed als (medewerker van) een gerechtsdeurwaarder. Door zo te handelen heeft verdachte niet alleen de gedupeerden financieel benadeeld en misbruik gemaakt van hun vertrouwen, maar ook in het algemeen schade berokkend aan het vertrouwen dat bedrijven en consumenten in het (digitale) handelsverkeer moeten kunnen hebben.

Daarnaast heeft verdachte zich schuldig gemaakt aan diefstal van een groot geldbedrag van zijn oma door middel van diverse pintransacties. Verdachte had de beschikking over de pinpas en de pincode om voor zijn oma betalingen te doen via internet.

Toen zijn oma van haar bank het bericht kreeg dat er geen geld meer op haar bankrekeningen stond, heeft verdachte door middel van leugens geprobeerd te voorkomen dat zij contact hierover kon opnemen met de bank. Verdachte heeft door zo te handelen ernstig misbruik gemaakt van het door zijn oma in hem gestelde vertrouwen. De oma van verdachte is door het handelen van verdachte in financiële problemen gekomen, onder meer omdat de huur van haar woning niet meer betaald kon worden.

Het standpunt van de verdediging

De raadsman heeft betoogd dat het in de zaak met parketnummer 18/740014-15 onder 1., 2., 3., 4. en 5. ten laste gelegde en het in de zaak met parketnummer 18/740067-15 ten laste gelegde wettig en overtuigend kan worden bewezen. Tevens heeft de raadsman aangegeven dat het ad informandum gevoegde strafbare feit met parketnummer 18/740002-15 kan worden meegenomen.

Het oordeel van de rechtbank

De rechtbank is van oordeel dat het in de zaak met parketnummer 18/740014-15 onder 1., 2., 3., 4. en 5. ten laste gelegde en het in de zaak met parketnummer 18/740067-15 ten laste gelegde wettig en overtuigend kan worden bewezen. Bij de bepaling van de op te leggen straf zal de rechtbank rekening houden met het ad informandum gevoegde feit dat door verdachte is bekend.

Strafoplegging

Bij verdachte is onder meer sprake van een autistische stoornis. Gedragsdeskundigen adviseren diverse therapieën binnen een strak kader om de kans op herhaling te verkleinen. De rechtbank legt een gedragsbeïnvloedende maatregel op met het geadviseerde behandelprogramma en elektronisch toezicht. Voorts een deels voorwaardelijke jeugddetentie.

Lees hier de volledige uitspraak.

 

Print Friendly and PDF ^