Vooruitlopen op de Omgevingswet: een tipje van de sluier

Nu de Tweede Kamer heeft ingestemd met inwerkingtreding van de Omgevingswet (OW) per 1 januari 2023, helpt het de praktijk als de rechter alvast een tipje van de sluier zou kunnen oplichten hoe onder die wet veel voorkomende vragen gaan worden beantwoord. De Afdeling bestuursrechtspraak heeft eerder iets dergelijks gedaan bij de inwerkingtreding van de Wabo over de onderdelentrechter (ECLI:NL:RVS:2011:BP7155) en belanghebbenden bij een omgevingsvergunning (ECLI:NL:RVS:2011:BQ1081). Tot mijn genoegen licht staatsraad A-G Nijmeijer een tipje van de Omgevingswet-sluier op in zijn eerste conclusie (ECLI:NL:RVS:2022:1109).

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Arbeidsinspectie aller EU-landen verenigt u

Sinds 2021 is in Bratislava, Slovakije, de European Labour Authority (ELA) gevestigd, de Europese evenknie van onze Nederlandse Arbeidsinspectie. De samenwerking in de ELA is geen dag te vroeg begonnen. Sterker nog, het had al veel eerder gemoeten.
Want we zijn in de Europese Unie (EU) samen iets fantastisch moois aan het bouwen. Iedere inwoner van de EU kan wonen en werken waar zij/hij/hen wil. Wat een rijkdom aan keuzes is dat! Werken in Frankfurt, vakantie in Zagreb, naar school gaan in Budapest, pensioneren in Toledo. En alle andere mogelijkheden en opties die dat meebrengt.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Verkrijging van gegevens door een bijzondere opsporingsdienst van de eigen toezichthouder

Dit artikel bespreekt de wijze van informatieverkrijging door bijzondere opsporingsdiensten van de eigen toezichthouders. Nederland kent vier toezichthoudende instanties die over een dergelijke opsporingsdienst beschikken. De bekendste daarvan betreft de Belastingdienst met de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) als zijn bijzondere opsporingsdienst. Minder bekend zijn wellicht de Nederlandse Voedsel- en Waren­autoriteit (NVWA), de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en hun bijzondere opsporingsdiensten. Deze inspectiediensten handhaven in principe bestuursrechtelijk, maar als het bestuursrecht niet meer toereikend wordt geacht, kan ervoor worden gekozen om strafrechtelijk op te treden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Het foutief invullen van het Bibob-formulier en de bestuurs- en strafrechtelijke invulling van valsheid in geschrifte

In deze bijdrage staat de vraag centraal of, en zo ja in welke gevallen, het foutief invullen van een Bibob-formulier het vermoeden van valsheid in geschrifte (art. 225 Sr) rechtvaardigt. Op basis van artikel 3 lid 6 Wet Bibob kan een beschikking worden geweigerd of ingetrokken als redelijkerwijs kan worden vermoed dat een strafbaar feit is gepleegd ter verkrijging of behoud van die beschikking. Voor de inkleuring van dat bestuursrechtelijke vermoeden lijkt opzet of oogmerk geen rol te spelen. Dat werpt de vraag op: is fout ook per definitie vals? En vooral: wanneer is fout vals?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Vrijspraak van de strafrechter, gevolgen voor de bestuursrechtelijke procedure?

In het kader van bestuursrechtelijke handhaving is er vaak ook een strafrechtelijk traject. Het is dan de vraag welke betekenis aan het strafrechtelijk traject toekomt. Zo moest de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beoordelen of aanlijn- en muilkorfgebod rechtmatig was opgelegd, terwijl gedurende de bestuursrechtelijke procedure een strafrechter tot een vrijspraak was gekomen (ABRvS 3 augustus 2022, ECLI:NL:RVS:2022:2261). In deze zaak ging het om bestuursrechtelijke handhaving na een bijtincident. De uitspraak is naar mijn mening ook van belang in het kader van andere handhavingszaken waarbij sprake kan zijn van samenloop tussen bestuursrechtelijke en strafrechtelijke procedures.

Read More
Print Friendly and PDF ^