Artikel: De openbaarmaking en bewaring van ongeanonimiseerde boetebesluiten bezien vanuit privacy-perspectief

De totstandkoming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming heeft ertoe geleid dat vrijwel alle vormen van gegevensverwerking, waaronder de openbaarmaking en bewaring van persoonsgegevens, onderworpen zijn aan strikte rechtsregels zoals de beginselen van rechtmatigheid (openbaarmaking), minimale gegevensverwerking (bewaring) en opslagbeperking (bewaring). In dit artikel staat de vraag centraal hoe de openbaarmaking en bewaring van ongeanonimiseerde boetebesluiten in het financieel toezichtrecht zich verhouden tot deze beginselen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Meerjarenplan Inspectie Leefomgeving en Transport: Verbreding toezichtstaken

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) legt de nadruk in het toezicht op maatschappelijk relevante onderwerpen, zoals incidentonderzoek, de inrichting van het publiek-private bodemtoezicht en het programma Schiphol. Daarnaast krijgt de ILT er enkele nieuwe taken bij op het gebied van onder meer cybersecurity, drones en de Eurostar. Dat staat in het ILT Meerjarenplan 2020-2024 Actualisering 2021 (MJP) dat minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) aan de Eerste Kamer en Tweede Kamer heeft gestuurd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Bestuursrechtelijke victimologie

Het slachtoffer is niet meer weg te denken uit de strafrechtelijke procedure. Waar het eerst vooral een marginaal bestaan leidde, zijn inmiddels – mede vanuit ‘Europa’ – verschillende slachtofferrechten ontwikkeld, waarvan het slachtofferspreekrecht het meest bekende voorbeeld is. In geruchtmakende zaken, zoals de strafzaak tegen Michael P., speelt de slachtofferverklaring een belangrijke rol. Er wordt afgevraagd of er grenzen zijn verbonden aan de emancipatie van het slachtoffer. Buruma geeft in dit verband aan dat dit inderdaad het geval is, maar dat uiteindelijk de toekomst zal moeten uitwijzen waar deze grenzen liggen. Niemand mag echter nog beweren dat het slachtoffer de vergeten persoon is in de strafprocedure, aldus Groenhuijsen. Dit is zeer zeker waar, maar geldt dit eveneens voor de positie van het slachtoffer in andere rechtsgebieden?

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bestuursrechter verplicht om tijdens zitting cautie te geven aan (rechts)persoon aan wie boete is opgelegd

De Hoge Raad (belastingkamer) heeft in zijn arrest van 15 november 2019 geoordeeld dat de bestuursrechter verplicht is om in bestuurlijke boetezaken ter zitting altijd vooraf de cautie te geven aan degene die een bestuurlijke boete opgelegd heeft gekregen. Dat betekent dat de rechter de beboete partij voorafgaand aan de bevraging dient te informeren dat zij niet verplicht is tot antwoorden. De Hoge Raad volgt aldus niet de in het belastingrecht ook wel verdedigde opvatting dat de cautie alleen gegeven dient te worden als een partij op zichzelf beschouwd verplicht zou zijn om ter zitting te verschijnen en inlichtingen aan de rechter dient te geven.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Nieuwe lijn voor vaststellen boetes in bijstandszaken

CRvB 4 augustus 2020, ECLI:NL:CRVB:2020:1525

De Centrale Raad van Beroep gaat bij het vaststellen van de hoogte van de boete in bijstandszaken niet langer uit van een beslagvrije voet van 90% maar van 95% van de toepasselijke bijstandsnorm. De CRvB loopt hiermee vooruit op de inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet. Deze uitspraak heeft tot gevolg dat ook bestuursorganen die een boete opleggen en rechters die zelf een boete vaststellen vanaf nu zullen moeten anticiperen op de invoering van deze wet.

Read More
Print Friendly and PDF ^