Belastingdienst mag informatie delen met het oog op de Wet Bibob voorafgaand aan onderzoek

Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State 29 maart 2023,
ECLI:NL:RVS:2023:1254

In het Advies van de Afdeling advisering staat dat er nog geen brede wettelijke grondslag is voor de verwerking en verstrekking van persoonsgegevens tussen alle partners binnen het RIEC. Dit kan echter niet leiden tot vernietiging van de besluitvorming van de burgemeester, omdat de verstrekkingen tussen de Belastingdienst, het Bureau en de burgemeester wel een wettelijke grondslag hadden. Gelet op Afdeling 2 van Hoofdstuk 8 van de AWR mag de Belastingdienst gegevens verwerken en deze gelet op artikel 12, eerste en tweede lid, aanhef en onder c, gelezen in samenhang met artikel 27, eerste lid, aanhef en onder a, artikel 9, eerste lid, en artikel 3 van de Wet Bibob later ook verstrekken aan het Bureau, wanneer dat een advies moet geven aan een bestuursorgaan zoals in dit geval de burgemeester.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Verschoningsrecht ontlenen aan Wet Bibob?

Hoge Raad 17 februari 2023, ECLI:NL:HR:2023:255

Deze uitspraak gaat over de vraag of een getuige in een voorlopig getuigenverhoor een verschoningsrecht kan ontlenen aan de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). Uit de bewoordingen, de strekking en de wetsgeschiedenis van de Wet Bibob blijkt niet dat in de geheimhoudingsplicht van art. 28 lid 1 Wet Bibob een verschoningsrecht besloten ligt. Het oordeel van het hof dat de burgemeester en de adviseur aan de Wet Bibob geen verschoningsrecht kunnen ontlenen is dus juist.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Bibob-register officieel in beheer genomen

De Justitiële Informatiedienst (Justid) heeft vorig jaar het zogeheten Bibob-register ontwikkeld in opdracht van de screeningsautoriteit Justis. Dinsdag 31 januari hebben algemeen directeuren Iep Visser (Justis) en Wijnand Lodder (Justid) hun handtekeningen gezet onder het beheercontract. Hiermee heeft Justid nu officieel het technisch beheer van het register op zich genomen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De laatste vijf jaar Wet Bibob

De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: de ‘ Wet Bibob’) heeft volgend jaar 20 kaarsjes op haar taart staan. De wet is in 2003 ingevoerd als bestuurlijk instrument om het faciliteren van criminele activiteiten te voorkomen.[2] Hoewel de eerste geluiden kritisch waren,[3] heeft de wet zichzelf inmiddels bewezen. In de tussentijd is er veel duidelijk geworden over de toepassing van de wet en hebben de nodige aanpassingen plaatsgevonden (of die staan op de planning). In dit overzichtsartikel gaan wij in op deze ontwikkelingen. In dit artikel leggen wij de focus op de ontwikkelingen in de Wet Bibob over de afgelopen vijf jaar op het gebied van vergunningverlening door gemeenten (2018-2022) en de relevante rechtspraak. Ook zal een doorkijk worden geboden naar de toekomst.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Wijziging Wet Bibob per 1 oktober 2022 (tweede tranche)

Op 1 oktober 2022 is de gewijzigde Wet Bibob (tweede tranche) in werking getreden. De wetswijziging van de Wet Bibob tweede tranche is een vervolg op de wetswijziging Wet Bibob eerste tranche die op 1 augustus 2020 in werking is getreden. Het wetsvoorstel tweede tranche leidt onder andere tot een verruiming van de bevoegdheden tot informatiedeling tussen het LBB en overheden en tussen overheden onderling. Zo wordt er een tipfunctie tussen overheden onderling geregeld en kunnen overheden via het nieuwe Bibob-register bij het Landelijk Bureau Bibob (LBB) navragen of eerder een gevaar is gesignaleerd over personen die betrokken zijn bij een vergunning, subsidie, overheidsopdracht of vastgoedtransactie. Overheden krijgen zelf ook toegang tot dit register om hierin hun eigen gevaarsconclusies te registreren.

Read More
Print Friendly and PDF ^