Oud-FIOD rechercheur verdacht van miljoenenfraude

Donderdag 24 februari eiste het Openbaar Ministerie in de rechtbank van Zutphen een gevangenisstraf van 4,5 jaar, met aftrek van het voorarrest, tegen een 39-jarige oud FIOD-rechercheur die verdacht wordt van miljoenenfraude. Het strafrechtelijk onderzoek naar de fraude startte in 2016 naar aanleiding van een aangifte door HMC, een charitatieve instelling van Christelijke Gemeente Nederland. Uit onderzoek bleek dat de oud FIOD-rechercheur de financiƫle geldstromen van de geloofsgemeenschap beheerde en dat hij op geraffineerde wijze, door middel van valse overeenkomsten en gebruik van een in Panama gevestigde vennootschap, miljoenen van de geloofsgemeenschap weg wist te sluizen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

OM start strafrechtelijk onderzoek n.a.v. aangifte Randstad tegen de bij Stichting Hulptroepen Alliantie betrokken natuurlijke personen

Onder leiding van het Openbaar Ministerie is de FIOD een strafrechtelijk onderzoek gestart naar, onder meer, Stichting Hulptroepen Alliantie en drie daarbij betrokken natuurlijke personen. De stichting werd in het voorjaar van 2020 opgericht als een non-profit organisatie die, naar eigen zeggen, in staat was op korte termijn primair voor de zorg in een groot aantal mondkapjes te voorzien. De (voormalig) bestuurders van de Stichting communiceerden in de media herhaaldelijk dat zij zonder winstoogmerk handelden. Naar aanleiding hiervan besloot Randstad haar bijdrage te leveren door personeel uit te lenen aan de Stichting zonder hiervoor kosten in rekening te brengen. Later bleek echter dat de (voormalig) bestuurders, naast de Stichting, ook een besloten vennootschap hadden opgericht die werd gebruikt bij de inkoop en verkoop van mondkapjes.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Sancties tegen Rusland: wat verwacht de AFM van instellingen?

Gezien de situatie in Oekraïne is het sanctieregime door de Europese Unie gewijzigd ten aanzien van beperkende maatregelen met betrekking tot acties die de territoriale integriteit, soevereiniteit en onafhankelijkheid van Oekraïne ondermijnen of bedreigen. Financiële instellingen moeten actie ondernemen. Omzeilingen van sancties moeten gemeld worden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

OM eist 300.000 euro voor opzettelijk negeren van veiligheidsmaatregelen door chemiebedrijf

Het Openbaar Ministerie verwijt het Chemiebedrijf DBM Blending in Klundert en de voormalig directeur, een 79-jarige man, van het jarenlang opzettelijk negeren van een opgelegde eis om werkzaamheden in een fabriekshal te stoppen. In deze hal werd gewerkt met gevaarlijke stoffen en deze eis werd opgelegd vanwege het onvoldoende naleven van de veiligheidsregels. Het OM heeft daarom vandaag voor de rechtbank in Den Bosch een geldboete van 300.000 euro geƫist tegen de rechtspersoon. Tegen de directeur is een taakstraf van 240 uur en 3 maanden voorwaardelijke gevangenisstraf geƫist.

Read More
Print Friendly and PDF ^

EBA concludes Luanda leaks investigation: significant differences in competent authorities’ responses to emerging money laundering risks

The European Banking Authority (EBA) published today the findings of its assessment of competent authorities’ responses to the 2020 Luanda leaks. The EBA found that competent authorities across the EU adopted significantly different approaches for identifying and tackling money laundering (ML) and terrorist financing (TF) risks highlighted by the leaks. These approaches varied beyond what the EBA would have expected under a risk-based approach.

The information contained in the documents leaked by the International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) on the financial affairs of Isabel dos Santos or her associates raised a number of concerns, that included the risk that financial institutions in the EU were handling the proceeds from corruption.

The EBA worked to understand the steps AML/CFT competent authorities in the EU had taken to assess the ML/TF risks to which their sector was exposed, in light of this information. The EBA found that more than half of all competent authorities assessed the information provided in the leaked ICIJ documents. Several of those authorities subsequently identified institutions that had links with Isabel dos Santos and her associates, in spite of the fact that these institutions had not been explicitly mentioned by the ICIJ. On the other hand, other competent authorities took no action when the leaks were released. This suggests that there is a risk that proceeds from corruption linked to Isabel dos Santos and her associates may not have been detected and may continue to be laundered through the EU’s financial sector. In addition, the EBA noted that not all competent authorities took advantage of existing cooperation channels to exchange information and improve their understanding of the ML/TF risks to which their sector was exposed in this context.

The existing EBA Guidelines set clear expectations of the way competent authorities should identify, assess and manage the ML/TF risks highlighted by the Luanda Leaks holistically and across all areas of supervision. The EBA also identified good practices in some Member States, including steps by competent authorities to put in place dedicated processes to identify and swiftly react to instances of crystallised ML/TF risk, as was the case in the Luanda Leaks.

Lees verder:

Print Friendly and PDF ^