Met de accountant op het pad van gedrag en cultuur: compliance officer, internal auditor en accountant, versterk samen de keten!

De compliance officer en de internal auditor spelen een belangrijke rol bij het identificeren van gedragsrisico's. In de keten van de tweede en derde lijn, aangevuld met de accountant, kan op het gebied van samenwerking winst worden behaald. Het ligt voor de hand dat de tweede en derde lijn en de accountant actief met elkaar het gesprek aangaan over de inrichting en de kwaliteit van de risicobeheersing. Dat geldt ook op het gebied van gedrag en cultuur, bij uitstek het terrein waar grondoorzaken van risicovol gedrag gevonden worden. Dat gesprek tussen de tweede en derde lijn en de accountant vindt echter nog niet altijd in voldoende mate plaats, zo laat onderzoek zien. De tweede en derde lijn en de externe accountant kunnen elkaar van informatie voorzien en elkaar steunen in hun gesprek met de risico-eigenaren in de eerste lijn. Dit biedt kansen op een beter begrip en betere beheersing van risico's, ook – of juist – waar het gaat om oorzaken of patronen in gedrag en cultuur. Andersom – als het gesprek in de keten niet effectief plaatsvindt – leidt dit tot extra risico's. In dit artikel maken wij inzichtelijk waar de kansen en de risico's liggen. En welke stappen de compliance officer kan ondernemen om de keten te versterken. We nemen je mee aan de hand van een fictieve casus over Zonnecel B.V.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Invloed uitoefenen op de totstandkoming van strafrechtelijke EU-wetgeving

De ontwikkeling van strafrechtelijke EU-wetgeving lijkt sinds enkele jaren in een hogere versnelling gekomen. Er liggen in Brussel veel voorstellen voor nieuwe EU-instrumenten op tafel, over onderwerpen van materieel strafrecht, strafprocesrecht en strafrechtelijke samenwerking. Het is niet overdreven om te stellen dat het een wirwar aan nieuwe wetgeving betreft. Dat is misschien logisch als we ons bedenken dat de ontwikkeling van strafrechtelijke EU-wetgeving niet volgens een omvattend plan verloopt noch dat er een grand design aan ten grondslag ligt. De artikelen 82 en 83 VWEU bevatten een aantal doelstellingen en beperkingen voor strafrechtelijke wetgeving. Maar die zijn voldoende ruim om de keuze van onderwerpen, te maken door de Europese Commissie en in mindere mate door de lidstaten en het Europees Parlement, relatief willekeurig te laten geschieden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Belastingdienst: In 2025 geen boetes bij handhaving schijnzelfstandigheid

De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven bij organisaties die werken met mensen die volgens de wet eigenlijk in loondienst horen. Wel worden er over het kalenderjaar 2025 nog geen boetes opgelegd. Dit geldt voor zowel verzuim- als vergrijpboetes. Organisaties kunnen eerst een waarschuwing van de Belastingdienst krijgen voordat er zogenaamde boekenonderzoeken (controles) worden ingesteld. Daarnaast worden alle goedgekeurde modelovereenkomsten automatisch verlengd tot en met 31 december 2029. Met deze maatregelen geeft de Belastingdienst uitvoering aan het verzoek van de Tweede Kamer voor een zachte landing bij de handhaving op schijnzelfstandigheid.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Achter de feiten aan: De mogelijkheden van de verdediging om bij te dragen aan de feitenvaststelling in strafzaken

In het contradictoire proces dat de wetgever met de modernisering van het Wetboek van Strafvordering (Sv) voor ogen staat, wordt van de verdediging actieve deelname aan het strafproces verwacht. De verwachting dat de verdachte tegenspraak levert op de tegen hem ingebrachte beschuldiging en medeverantwoordelijkheid neemt voor het verloop van het proces, ligt duidelijk in het wetsvoorstel besloten. In haar advies over het wetsvoorstel wijst de Afdeling Advisering dan ook op het belang van adequate randvoorwaarden voor het kunnen leveren van tegenspraak, zoals het (tijdig) informeren van de verdachte over zijn rechten, het recht op (tijdige) kennisneming van de processtukken, het belang van adequate rechtsbijstand en de positie van de verdachte in hoger beroep. Een andere belangrijke voorwaarde voor het kunnen leveren van tegenspraak houdt in dat de verdediging (effectief) invloed kan uitoefenen op de feitenvaststelling. In de inrichting van het contradictoire strafproces ligt immers ook een verwachting besloten dat door of namens de verdachte eventuele relevante feiten naar voren worden gebracht, dat verzoeken worden ingediend die licht kunnen werpen op de in de visie van de verdediging relevante feiten, en/of dat verweren worden gevoerd die bijdragen aan een ‘juiste’ feitenvaststelling door de rechter.

Read More
Print Friendly and PDF ^

CBS: Mogelijke omzeiling van sancties tegen Rusland door nieuwe en kleinere bedrijven

De export van goederen vanuit Nederland naar Rusland is sterk gedaald na de aanscherping van sancties door de Europese Unie in 2022. Tegelijkertijd is de export van gesanctioneerde goederen naar zeven landen met een verhoogd risico op sanctieomzeiling toegenomen. Een opmerkelijk aantal kleinere, nieuwere bedrijven, die voor 2022 niet betrokken waren bij de export van deze gesanctioneerde producten, is sindsdien begonnen met exporteren naar deze landen. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van nieuw onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen.

Read More
Print Friendly and PDF ^