Leestip: De (on)duidelijkheid van normstelling in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme (Wwft)

Eind 2018 is in de media breed uitgemeten dat de ING een megaschikking heeft getroffen met het Openbaar Ministerie, omdat de bank ervan verdacht werd onvoldoende (voorzorgs-)maatregelen te hebben getroffen ter bestrijding van witwaspraktijken via zijn bankrekeningen. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren terrorisme (Wwft), die hiertoe verplicht, laat banken en andere normadressaten de ruimte om zelf invulling te geven aan diens normen. In de literatuur wordt echter over de Wwft-verplichtingen – ten aanzien van cliëntenonderzoek en de meldingsplicht van ongebruikelijke transacties - gezegd dat die voor banken en andere normadressaten niet altijd even duidelijk zijn en leiden tot onzekerheid. Voldoen de normen die leiden tot die verplichtingen dan wel aan het bepaaldheidsgebod?

Read More
Print Friendly and PDF ^

OM eist ruim een miljoen van veroordeelde witwasser

Het Openbaar Ministerie heeft voor de rechtbank in Amsterdam geëist dat een bedrag van 1.043.872 euro wordt afgepakt van een verdachte die eerder is veroordeeld voor onder meer witwassen. Het gerechtshof legde de man in april 2019 een onvoorwaardelijke gevangenisstraf op voor de duur van 24 maanden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

DNB Werkwijze inzien en kopiëren van digitale gegevens

Op 22 juni 2020 is de ‘DNB Werkwijze inzien en kopiëren van digitale gegevens’ gepubliceerd. Deze Werkwijze geeft op hoofdlijnen weer hoe de toezichthouders van DNB te werk zullen gaan bij het uitoefenen van genoemde bevoegdheden voor zover DNB daarbij digitale gegevens vordert. De Werkwijze is van overeenkomstige toepassing op het vorderen van digitale gegevens op grond van artikel 5:16 van de Awb, in andere situaties dan tijdens een onderzoek ter plaatse. De Werkwijze beschrijft de gevolgde procedure vanaf het moment dat de digitale gegevens door de toezichthouders zijn geselecteerd die naar hun aard en/of inhoud redelijkerwijs binnen het doel en voorwerp van het betreffende onderzoek kunnen vallen.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: ‘Private enforcement’ van nalatigheid bij financieel-economische criminaliteit

Nederland heeft, net als ieder ander land, groot belang bij goed werkende, gereguleerde handelsplatformen. De aantrekkelijkheid van handelsplatformen is mede afhankelijk van de kwaliteit van ‘public and private enforcement’ en juridische mogelijkheden om geschillen te beslechten. De afgelopen periode hebben grote Nederlandse ondernemingen de voorpagina’s van de kranten gehaald door hun (mogelijke) betrokkenheid bij financieel-economische criminaliteit. In deze bijdrage wordt de vraag beantwoord of ‘private enforcement’ van financieel-economische criminaliteit bij ondernemingen wel voldoende resultaat kan opleveren om effectief te zijn en om benadeelde partijen te ondersteunen bij het verhalen van hun schade.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Voortgang plan van aanpak witwassen

Op 3 juli jl. hebben de ministers Grapperhaus en Hoekstra de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van het plan van aanpak witwassen. In het afgelopen half jaar is aanzienlijke voortgang geboekt op verschillende wetgevingstrajecten, zijn nieuwe projecten en studies naar witwassen gestart en aanvullende, structurele middelen vrijgemaakt voor de strijd tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit.

Read More
Print Friendly and PDF ^