Artikel: Informatiegestuurd toezicht

De huidige nadruk bij toezichthouders op data en op informatie- en risicogestuurd toezicht vraagt om nuancering. Zero tolerance toezicht vraagt om andere informatie dan stelseltoezicht. De meest acceptabele ambitie voor modern toezicht is ‘het optimaliseren van effectiviteit van toezicht op korte en lange termijn’. Deze taakstelling vraagt om een sterke informatiepositie in iedere fase van de adequate toezichtcyclus; analyse, strategie, implementatie en evaluatie. Informatie omvat informatie over risico maar is breder, bijvoorbeeld informatie over de omvang van doelgroepen of informatie over beschikbare interventies. Door die verschillende fasen te onderzoeken op wenselijke informatie ontstaat een Basis Informatiemodel (BIM) als een netwerk van verschillende informatie-eenheden; informatie-knooppunten en informatie-producten. Die informatie wordt opgebouwd, veredeld en gebruikt voor toezichtsdoeleinden. BIM kent vier niveaus (BIM4) die oplopen qua complexiteit; van feiten of data naar kennis of inzicht! Zonder de vier niveaus ‘op orde te hebben’ is het erg moeilijk om goed, effectief toezicht uit te oefenen en onmogelijk om optimaal toezicht te realiseren of te claimen. BIM4 kan dan ook gebruikt worden als een groeimodel, een pad om – van niveau 1 tot niveau 4 – te groeien naar een qua informatie volwaardige toezichthouder.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: De invloed van bepalingen op het toezicht

De effectiviteit van toezicht wordt niet alleen bepaald door de toezichtstijl. Ook de bepalingen zelf die moeten worden nageleefd en die het primaire object van toezicht vormen, hebben invloed op de effectiviteit van toezicht. In deze bijdrage worden de resultaten van een casestudie gepresenteerd die is uitgevoerd naar het evenementenbeleid van een gemeente. De conclusie is dat de toename van het aantal bepalingen een toename van ingezette toezichtcapaciteit tot gevolg heeft. Daarnaast blijkt dat hoe meer regels er zijn, des te kleiner de kans is dat al die regels ook worden nageleefd.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Modernisering WvSv: enige overwegingen bij een nieuwe tussenstand in het proces van deze wetgevingsoperatie

Bij de afsluiting van dit kort-observerend editorial in maart 2024 is het vrijwel precies een jaar geleden dat het definitieve wetsvoorstel voor de dragende onderdelen van het nieuwe Wetboek van Strafvordering, de Boeken 1 t/m 6, aan de Staten-Generaal werd aangeboden. Onlangs, in januari 2024, is de negende voortgangsrapportage in het gehele wetgevingstraject modernisering Wetboek van Strafvordering verschenen. Daarin wordt de route in het wetgevingsproject voor de komende tijd nader uitgetekend. De verschillende wetsvoorstellen in de verschillende sporen zullen dan, na een implementatietraject, allemaal tegelijk op één moment in werking (moeten) treden.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Kan een bank gehouden zijn om betaalopdrachten te weigeren bij een vermoeden van fraude?

De aanleiding voor het schrijven van dit artikel is een belangwekkende uitspraak van The Supreme Court of the United Kingdom van 12 juli 2023: Philipp v. Barclays Bank UK PLC. Het UK Supreme Court oordeelde dat op een bank geen verplichting rust om een betaalopdracht van een cliënt te weigeren als zij gegronde redenen heeft om aan te nemen dat sprake is van fraude. Het bestuderen van deze uitspraak riep bij mij de vraag op hoe een vergelijkbare zaak naar Nederlands recht zou (moeten) worden beslist. Die vraag beantwoord de auteur in dit artikel, aan de hand van een bespreking van de bijzondere zorgplicht van de bank en verplichtingen van de bank (als betaaldienstverlener) bij de uitvoering van betalingstransacties.

Read More
Print Friendly and PDF ^

Artikel: Hoe mobiele-telefoondata bijdragen aan de verbetering van criminaliteitsratio’s en de voorspelling van criminaliteit in tijd en ruimte

In dit artikel wordt nagegaan of de ambient population, oftewel het aantal mensen dat op een bepaald tijdstip in een bepaald gebied aanwezig is, een geschiktere maatstaf biedt om het criminaliteitsrisico in tijd en ruimte in te schatten voor delicten met mobiele doelwitten dan de residentiële populatie. Meer specifiek wordt de potentie van het gebruik van deze ambient population als noemer in de berekening van criminaliteitsratio’s en voorspeller van criminaliteitsrisico’s voor predictieve modellen geëvalueerd. Hierbij wordt gebruikgemaakt van mobiele-telefoondata voor een periode van drie maanden in Gent (n = 595.858.852 ruwe datapunten). Uit de resultaten blijkt dat de ambient population sterker samenhangt met geregistreerde criminaliteit dan de residentiële populatie. Bovendien wijzen criminaliteitsratio’s op basis van de ambient population ook andere probleemgebieden aan dan die op basis van de residentiële populatie. De voorspellingskracht van predictieve modellen voor tijdruimtelijke spreiding van criminaliteit kan worden verbeterd door gebruik te maken van de ambient population. Deze resultaten bevestigen dat de ambient population een geschiktere maatstaf biedt voor delicten met een mobiel doelwit, omdat deze de onderliggende tijdruimtelijke dynamiek beter reflecteert.

Read More
Print Friendly and PDF ^